Před soudem v Novém Jičíně stane deset viníků neštěstí ve Studénce

Nový Jičín - Novojičínský okresní soud v pondělí převzal obžalobu v případě železničního neštěstí ve Studénce, které si vyžádalo osm lidských životů a desítky zraněných. Před soudem stane deset pracovníků, kteří se podíleli na opravě mostu, jenž se před vlak zřítil. Zatím není jasné, kdy začne hlavní líčení. Řekl to dnes předseda soudu Jiří Hanzelka. Spis pracovníci soudu převzali 9. srpna, tedy přesně dva roky a jeden den od tragické události.

„Spis už byl přidělen konkrétnímu soudci. Ten se s ním musí nejprve seznámit. To ještě nějakou dobu potrvá. Zatím není možné odhadnout, na kdy bude hlavní líčení nařízeno,“ uvedl Hanzelka. Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek krátce poté narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění a celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Příčinou tragédie byly hlavně chyby v projektu podpůrných konstrukcí

Podle hlavního vyšetřovatele Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v Česku zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.

Kvůli obecnému ohrožení, za což hrozí až desetiletý pobyt ve vězení, na lavici obžalovaných usedne deset pracovníků z řad dělníků i manažerů stavebních firem. „Jde o skupinu lidí jak z vedoucích funkcí, tak i řadové zaměstnance, kteří na stavbě pracovali,“ řekl už dříve Jícha. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.