Oheň v tunelu – strašné smrti mají zabránit nové systémy

Praha – Požár v dálničním tunelu je noční můra pro řidiče, hasiče, zdravotníky i silničáře. Přitom to není pouze námět katastrofických filmů – řada lidí už uhořela nebo se udusila při reálných požárech v tunelech pod Alpami. V Německu teď procházejí testy hned dva systémy, které mají snížit pravděpodobnost podobného požáru.

Němečtí vývojáři počítají s tím, že nejkritičtější jsou v tunelech kamiony – se zablokovanými brzdami, přehřátým motorem, nebo dokonce naložené hořlavinami. Zájem o kamiony je opodstatněný – například požár, který v roce 1999 pod Mont Blancem zahubil 39 lidí, vzešel z tahače. Aby požárům zabránili, pracují výzkumníci na dvou nových systémech. Pomocí jednoho riziková vozidla sledují vizuálně, druhý je prověřuje tepelně.

„Vizuální zařízení automaticky detekuje na vozidlech speciální oranžové symboly, které označují nebezpečný náklad a přeposílá tuto informaci do kontrolního střediska. Tam pak může dozor rozhodnout o tom, jestli vyhlásit poplach, pokud další zařízení naznačují nějaký problém,“ přiblížil funkci nových systémů produktový manažer Siemensu Michael Sax.

Prizma (zdroj: ČT24)

Jeden podobný snímač je pokusně nainstalován před Aubingerským tunelem v Mnichově. V řídicím centru počítače kombinují tepelný záznam vozidel s trojrozměrnými snímky a speciální program vyhledává jakékoliv anomálie.
„Technika rozeznávání rizikového nákladu je už poměrně pokročilá. Jiné systémy, jako detekce přehřátých vozidel, jsou ale pořád v testovací fázi. První výsledky očekáváme do konce tohoto roku,“ uvedl Sax.

S prevencí požárů by měla pomoci také nová legislativa. Vývojáři by chtěli, aby nálepky označující rizikový náklad na přívěsech dokázaly přenést do kontrolní brány co nejpřesnější údaje o nákladu vozidla. Hlavním cílem ale stále zůstává, aby se vozidla s poruchami brzd nebo motoru do uzavřeného a extrémně nebezpečného prostředí dlouhých tunelů vůbec nedostala.