Místo obchvatů na českých silnicích přibývají retardéry

Holohlavy (Královehradecko) – Na obchvaty, které by vyvedly auta z obcí a udělaly tak komunikace bezpečnější, nejsou peníze. Starostové se proto snaží řešit narůstající dopravní problémy alespoň s tím málem, které mají v obecních kasách. Stále častěji jsou proto v obcích vidět zpomalovací prahy nebo vjezdové brány. Momentálně se staví například v Holohlavech na Královéhradecku – na frekventované silnici I/33 mezi Hradcem a Náchodem.

Podle starosty Holohlav Miloše Malínského (nestraník) neuplynul jediný den, aby se ve vsi nestala nějaká dopravní nehoda. Přetížené kamiony, které často nedodržují padesátku, rozechvívají skleničky i stěny domů u silnice. Obci má ulehčit dálnice D11, avšak termín její dostavby je v nedohlednu. Vedení obce se proto rozhodlo začít jednat a dopravu v obci alespoň zpomalit.

Semafory úřady zamítly, stavební úpravy silnice povolily. Silničáři s nimi začínají právě dnes. Celá akce je rozdělena do čtyř etap, dopravní omezení v obci potrvají až do 9. října. „Budou se budovat dvě vjezdové brány do obce, přechodový ostrůvek a odbočovací pruh,“ popsal Malínský. Přechodový ostrůvek navíc bude velmi výrazně osvětlený.

Reportáž Přemysla Šrámka (zdroj: ČT24)

Etapy výstavby zpomalovacích prvků v Holohlavech

1. etapa – od 16. 8. do 3. 9. – vjezdová brána od Hradce Králové
2. etapa – od 4. 9. do 24. 9. – vjezdová brána od Jaroměře
3. etapa – od 25. 9. do 4. 10. – výstavba přechodového ostrůvku
4. etapa – od 5. 10. do 9. 10. – frézování vozovky, pokládka povrchu a vodorovné značení

Řidiči, kteří cestují mezi Hradcem Králové a Náchodem, musejí kvůli stavbě v Holohlavech počítat s kolonami. Dopravu kyvadlově řídí semafory. „Dělá se to za plného provozu, protože na podobné zatížení nejsou okolní komunikace konstruovány,“ vysvětlil dopravní policista Stanislav Blažek.

„Šikanu“ pro řidiče budují i další obce

Holohlavy nejsou jedinou obcí v Česku, která se vydala cestou budování zpomalovacích prvků lidově nazývaných šikana. „V rámci okresu nám to funguje na několika místech, například v obci Dolní Přím. Ohlasy na to jsou celkem pozitivní a plní to i efekt,“ uvedl Blažek. „Výstavba zpomalovacích ostrůvků určitě ke zvýšení bezpečnosti provozu přispěla velkou měrou,“ potvrdil starosta Dolního Přímu Petr Švasta (nestraník).

Řidiče ovšem zpomalovací prvky na silnicích příliš netěší. Například retardéry totiž ničí tlumiče aut. A podle studie britských vědců přispívají i k oteplování planety. Emise oxidu uhelnatého zvyšují až o 82 procent a oxidu dusného až o 37 procent.