Budoucnost na silnicích: Inteligentní auta

Praha - Blízká budoucnost na evropských i světových silnicích možná bude patřit chytrým automobilům, které spolu budou navzájem komunikovat a v případě nebezpečí dokonce převezmou kontrolu nad řízením. Telematické systémy a stále dokonalejší technologie řízení dopravy už brzy doplní inteligentní auta. Evropská komise dokonce pro jejich komunikaci vyčlenila jednotnou celoevropskou rádiovou frekvenci. Do šesti let by se celý systém mohl rozšířit až na padesát procent evropských silnic.

Inteligentní auta se pohybují samostatně

Pokud auto zaznamená překážku – například chodce, který vběhne do vozovky - začne řada vozů jednat společně. První vozidlo zahne prudce doprava, stejně zareaguje i jemu po boku jedoucí auto. Princip celé komunikace je založen na výměně dat a to nejen mezi auty samotnými, ale i mezi vozidly a celým dopravním systémem.

Milénium (zdroj: ČT24)

„Auta jsou vybavena systémem na detekci překážek a silnic, který vyvinula univerzita v Parmě. Vyhodnocuje signály ze senzorů: dvou kamer vpředu, laseru, který rozpoznává chodníky, třech kamer na detekci vozidel vpředu a třech laserů, které zkoumají překážky před autem,“ popisuje výzkumný inženýr Paolo Medici.

Čtyři oranžové dodávky z dílny soukromé italské firmy dokonce řidiče nepotřebují vůbec. Automobily vývojáři testují na cestě z italské Parmy do čínské Šanghaje. „Tyto automobily pohání elektřina, pohybují se samostatně, vnímají svět, který je obklopuje a dokážou lokalizovat chodce, cyklisty i ostatní auta. Nemají problém se zatáčkami - zkrátka se vyznají na silnici a umějí se samostatně rozhodovat, jak se pohybovat,“ říká vedoucí projektu Alberto Brodi.

V budoucnu budou auta vzájemně komunikovat

„Existují dva zásadní přístupy. Jeden známe už od nás, což znamená, že se budují dopravní senzory, které se dávají na komunikace. Měří se dopravní data, která se dostávají do dopravních center, kde je umělá inteligence, která dělá dopravní modely a pak zpátky se dostávají informace k řidičům,“ uvedl Pavel Přibyl z Dopravní fakulty ČVUT. Budoucí systém vychází z předávání inteligence do automobilů. Auta si budou na radiové frekvenci předávat informace a v předstihu tak budou informováni o problému.

S dopravními zácpami má pomoci CVIS

Dopravní zácpy a nekonečné hledání parkovacího místa má pomoci ve velkých městech řidičům vyřešit další projekt Cooperative Vehicle Information System (CVIS), který vznikl v Evropě a právě prochází pilotními testy. V budoucnu by měla být všechna vozidla, semafory, mýtné brány a hlídaná parkoviště schopna spolu navzájem komunikovat a vytvářet tak složitý informační systém.

Asistenční systémy jsou budoucností dopravy, ale rozhodnout by se měl vždy sám řidič 

Podle motoristického publicisty Tomáše Hrnčíře tyto technologie řidiči něco vnucují a málo počítají s jeho inteligencí. „Já bych nechal rozhodování o dopravní situaci, která se mění každou vteřinu radši na tom řidiči. Myslím si, že ten počítač, který má každý v hlavě je často cennější než takové ty velké počítače, které řeší situace jenom standardně, protože ten provoz je často nestandardní,“ řekl Hrnčíř. Kooperativní systémy jsou i přes to velkou budoucností.

Auta budou mít i univerzální palubní jednotku. „Vždy by to měl být systém varovný nebo informační,“ uvedl Přibyl. Jsou to systémy, které podporují rozhodování. Palubní jednotka budoucnosti bude mít i mýto a navigaci. Půjde o obecné komunikační prostředí, kterého bude součástí také varovný systém, doplnil Přibyl.

Zdokonalují se i bezpečnostní prvky v autech

Některé moderní automobily už jsou vybaveny i vyspělými bezpečnostními prvky. Existují už systémy, které varují řidiče při opuštění jízdního pruhu. Jsou i systémy pro noční vidění, které například rozpoznají i skupinu osob na silnici. Další systémy zase zabraňují tomu, aby řidič za volantem usnul.

Auta, která nikdo neřídí, jsou ale zatím jen snem budoucnosti. Ani vozy řízené člověkem nemusejí být o nic míň inteligentní. Například radarové systémy, které snižují nebezpečí srážky, jsou součástí řady automobilů už dnes. Budoucnost je také vyšší bezpečnosti vozidel a ve vzdělávání řidičů.