Stavby na koridorech končí, ne všem to vadí

Praha/Zbiroh – Ministerstvo dopravy se rozhodlo zastavit velké stavby na železnici – včetně rekonstrukce tratí z Prahy do Plzně a Chebu a z Prahy do Českých Budějovic. Rozplynuly se tak naděje na rychlé zkvalitnění cestování mezi největšími městy Čech, částečně vniveč přišla také trpělivost, kterou cestující měli se zpožděními, která si vlaky denně přivážely z rozkopaných úseků. Kdy budou stavby pokračovat, zatím není jasné. Přerušení staveb s sebou nese i drobné radosti. Například ve Zbirohu zatím zůstane nádraží na svém místě.

105 místo 45 minut

Blízká budoucnost měla být překrásná: Rychlík odjíždí v devět hodin z pražského hlavního nádraží, v 9:45 už zastavuje u čerstvě zrekonstruovaného nástupiště plzeňského hlavního nádraží. Mezi Prahou a Berounem měla vzniknout docela nová přeložka s tunelem pod Barrandovským masivem, podobnou stavbu plánovala Správa železniční dopravní cesty mezi Plzní a Rokycany.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)

Zatím nezačala vznikat ani jedna z těchto velkých přeložek, v úseku z Berouna do Rokycan ovšem od loňska probíhá optimalizace trati ve stávající trase. Nyní skončí, takže v blízké budoucnosti budou rychlíky Praha – Plzeň jezdit nikoli tři čtvrtě hodiny, nýbrž hodinu a tři čtvrtě jako dnes.

Zbirožské nádraží zatím zůstává

Ne všude je to ale důvod ke smutku. Pro obyvatele Zbiroha znamená přerušení stavby přinejmenším odklad zrušení zdejší rychlíkové stanice. Současné nádraží je v oblouku, proto se má přesunout na jih a už neponese název Zbiroh, nýbrž Kařez. Od samotného Zbirohu je ovšem dnešní stanice vzdálena asi dva kilometry, ta nová bude ještě o kilometr dál. „Kdyby to vydrželo aspoň pět let, tak budu ráda,“ podotkla majitelka zbirožské nádražní restaurace Květoslava Navrátilová.

I ve Zbirohu ale působí ministerské stop stavbě koridoru problémy. Trať by u dnešního nádraží měla být přeložena, vzniká proto i nový most. Zatím trčí ze země pouze betonové piloty. Není přes ně není řádně vidět ze silnice na sousední přejezd. V nedalekých Rokycanech zase kvůli přestavbě trati nemohou pěší na lávku přes Klabavu. „Nedovedu si představit, že by práce zůstala několik let, v jakém je stavu,“ řekl rokycanský starosta Jan Baloun.

Které stavby na trati z Berouna do Rokycan zůstanou nedokončené, teď zjišťuje Správa železniční dopravní cesty. „Analyzujeme, které objekty bude potřeba dokončit. Podle toho budou pokračovat práce zakonzervování bezpečného železničního provozu,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Jistota je pouze v úsecích, kde už dospěly práce do fáze, kdy na náspu vůbec nejsou koleje. Například mezi Plzní a Chebem by měla železniční správa optimalizaci trati dotáhnout do konce.

Zlevní stavby firmy nebo stát?

Ministr dopravy Vít Bárta před opětovným zahájením železničních staveb chce od stavebních firem slevy, trvá na předložení levnějších variant staveb. Zatímco snížení marží stavebních firem je především záležitost ministrových vyjednávacích schopností, snížení nákladů na samotné stavby je mnohem složitější. SŽDC přitom poukázala na řadu norem, kterými stát sám sobě stavby prodražuje.

Nejznámějším příkladem diskutabilních přístaveb jsou protihlukové stěny. Tři metry vysoké betonové bariéry stojí i v místech, kde je lidé nechtějí. Loni obyvatelé Zábřehu proti stavbě takové stěny protestovali na ministerstvu dopravy, které ale rozhodlo, že stěna vzniknout musí. V Úvalech u Prahy zase je stará trať, i když už měla být po rekonstrukci, protože jeden z místních obyvatel nechce mít stěnu hned za domem. Státní normy ale neumožňují modernizaci trati, aniž by stěna vznikla.

Výsledkem dlouhého čekání je další čekání

Třetí železniční koridor vede z Chebu přes Plzeň, Prahu, Olomouc a Bohumín na česko-slovenskou hranici u Mostů u Jablunkova. Z Prahy do České Třebové a z Přerova do Bohumína, kde vede souběžně s první, resp. druhým koridorem je už modernizace trati z větší části hotova, dokončen je také úsek mezi Českou Třebovou a Přerovem. Lidé žijící u zbylých dvou úseků (Cheb – Praha a Bohumín – Mosty u Jablunkova) ale museli na rekonstrukci čekat dlouhá léta. Když se na kolejích konečně začalo pracovat, ministerstvo dopravy se rozhodlo stavby přerušit.