Mezi Březnicí a Čimelicemi se testuje nový zabezpečovací systém

Písek – Nový zabezpečovací systém, který má zabránit nehodě při pochybení strojvůce, začala testovat společnost AŽD mezi Čimelicemi a Březnicí na neelektrizované jednokolejné trati ze Zdic do Protivína. Dispečeři mohou jeho prostřednictvím zastavit všechny vlaky, zároveň jsou na nebezpečnou situaci včas upozorněni nepřeslechnutelným alarmem.

První test nového zařízení dopadl dobře. Jakmile nákladní lokomotiva v Čimelicích projela návěst stůj, začal na březnickém nádraží houkat alarm. Dispečer ji okamžitě na dálku zastavil – stejně jako by zastavil všechny další vlaky, které by po jednokolejce jely. „Vygeneruje se generální stop. To znamená, tento vlak a okolní vlaky jsou automaticky zastaveny,“ přiblížil generální ředitel společnosti AŽD Zdeněk Chrdle.

Více než rok technici systém vyvíjeli, spotřebovali přitom 15 milionů korun. Zabezpečovací zařízení by mělo ochránit především méně významné, ale poměrně vytížené tratě jako je ta zdicko-protivínská. Koridory mají jiné zabezpečení. První čidla osadila AŽD u návěstidel v Čimelicích a Březnici, o případném dalším rozšíření rozhodne Správa železniční dopravní cesty po ročním zkušebním provozu.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)

Na železnici není neobvyklé, že strojvedoucí přehlédne návěst stůj a vjede do úseku, kde už jeden vlak je. Na hůře zabezpečených tratích, jako je ta ze Zdic do Protivína, je potom už jen krůček k nehodě. Právě nerespektování návěsti bylo hlavní příčinou nejtragičtějšího železničního neštěstí v českých dějinách u Stéblové, kde zahynulo 118 lidí. Loni se stala podobná nehoda v Paskově na Ostravsku, zranění utrpěly desítky cestujících. Opakování podobných nehod by měl nový systém zabránit.