Tunely na Pražském okruhu budou nejbezpečnější

Praha – Spolu s novou částí Pražského okruhu se otevřou také nové dálniční tunely. Neměly by zhoršit výjimečnou reputaci českých tunelů, které jsou považovány za nejbezpečnější v Evropě, a tak v nich nebude chybět řada bezpečnostních prvků. Novinkou bude především systém automatického řízení dopravy, který v případě nehody v tunelu má zabránit jeho ucpání.

Nehoda v tunelu je noční můrou pro každého motoristu. Často končí tragicky, nechvalně proslulé jsou havárie, které přejdou v požár, jehož oběti se počítají na desítky. Nejnovější systém na Pražském okruhu se postará o to, že po případné nehodě do tunelu nevjedou další auta. Dokáže zareagovat rychleji než operátor u monitoru počítače. „Automaticky rozliší spadlý náklad z auta, prudké brždění, zastavení auta, případně i zakouření prostoru. Je to nejrychlejší způsob, jak detekovat nebezpečné situace v tunelu,“ uvedl ředitel společnosti Integoo Josef Sikyta.

Systém pak začne regulovat i dopravu – sníží třeba rychlost na okruhu a řidiči se o problému dozvědí z informačních tabulí. Pokud je zle, svede dopravu automaticky jinam.

Součástí bezpečnostního systému ale budou i lidé. Bez nich se zatím neobejdou kamery, čidla ani chytrý software. „Používá se kamerový systém pro ověření, zda situace skutečně odpovídá hlášení. Poté komunikují s hasičským záchranným sborem,“ popsal úkoly personálu Aleš Lebl z Ředitelství silnic a dálnic. Policisté a operátoři budou na novou část Pražského okruhu dohlížet z řídícího centra v Rudné.

Podle každoročních testů německého autoklubu ADAC jsou české dálniční tunely na dobré úrovni, získávají pravidelně nejvyšší známky. Pražské tunely by pozici Česka měly ještě posílit.

Video Reportáž Jana Hreňa
video

Reportáž Jana Hreňa