V Děčíně se možná dočkají přivaděče k D8

Děčín - Obyvatelé Děčína a okolních obcí se možná po desítkách let konečně dočkají přivaděče k dálnici D8. Obyvatele trápí zejména nadměrná kamionová doprava. Odborníci teď přišli s úplně novou variantou přivaděče, se kterou souhlasí i ministerstvo dopravy. Zatím ale není jasné, jestli na ni budou peníze. Každodenním obrázkem města jsou tak stovky kamionů projíždějící centrem a popraskané domy.

Děčín leží na jediné spojnici východní části kraje s dálnicí D8. Úřady se snaží vybudovat přivaděč už desítky let, ale žádná z variant neuspěla. Proti byli buď obyvatelé, nebo ochránci přírody.

„Dvacet variant za poslední dvě desítky let, prostě nenašly tu nejsprávnější variantu,“ uvedl primátor Děčína Vladislav Raška (ODS). Podle starosty Libouchce Jiřího Štěrby (SNK-ED) je silnice velmi přetížená, kamionová doprava je tam hustá a chybějící přivaděč je trápí.

Reportáž Terezy Baldové (zdroj: ČT24)

Poslední varianta počítala s vybudováním dálničního přivaděče s využitím drážního tělesa trati 132. Narazila však u veřejnosti a některých starostů a definitivní stopku jí vystavilo ministerstvo životního prostředí.

Nyní se objevila nová varianta, která počítá s částečným využitím současné silnice, ale především s více než kilometr dlouhým tunelem v centru Děčína pod Pastýřskou stěnou. Podle politiků má šanci uspět.

„Je velmi revoluční, šetrná vůči městu, šetrná vůči přírodě, předpokládám, že bychom se na této variantě mohli shodnout,“ uvedl poslanec a zastupitel Děčína Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Ministerstvo by s ní de facto nemělo problém, ale jsme na začátku, je to teprve myšlenka,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Možnou trasu přivaděče teď dostanou k posouzení všechny úřady i ochránci přírody. Pokud by k ní neměly vážné námitky, mohla by územní rozhodnutí a stavební povolení získat do dvou let. Ministerstvo dopravy ale už předem upozorňuje, že na ni v rozpočtu nemusí být peníze.