Učitelé: Navrhované platové tabulky jsou po 30 letech praxe ponižující

Praha - Učitelé sice dostanou příští rok jako jediní státní zaměstnaci přidáno, navrhované platové tabulky se jim ale nelíbí. Po 30 letech praxe by se totiž jejich plat zvedl jen o čtyři tisíce korun, což jim přijde ponižujcící. Uvedli to dnes na Fóru učitelů, kde diskutovali s ministrem školství Josefem Dobešem. Ten zároveň oznámil, že několik vybraných škol si vyzkouší srovnání žáků 5. a 9.tříd už v červnu 2011, plošné srovnávání by mělo odstartovat v roce 2013. V 9. třídách by prý testy v budoucnu mohly nahradit přijímací zkoušky na střední školy.

Podle Dobeše kvalita vzdělání v uplynulých letech velmi klesla. Kantoři z celé republiky, kteří se dnes sjeli do Prahy, se ale bránili, že kvalitu nejde udržet s mizerným odměňováním učitelů a nedostatkem peněz na pomůcky a učebnice. Návrh nových platových tabulek, které pro učitele s třicetiletou praxí počítá s tarifem kolem 24 tisíc korun, je prý ponižující. „Když se podívali na tabulku a zjistili, že by se za celý život měli posunout jen o čtyři tisíce, tak prostě vzkypěli, ono je to urazilo a ponížilo,“ uvedla na konferenci Růžena Šalomonová ze školských odborů Znojmo. „Všichni moji spolužáci jsou mimo školství. Buďto vůbec nenastoupili, nebo odešli po dvou, třech letech, protože něco uměli. Byli to jazykáři, stejně jako já,“ upozornil Dušan Hronek z Gymnázia Olomouc.

Ministr přiznal, že pracovníky ve školství uchránit nedokázal, upozornil ale, že od ledna příštího roku navýšil rozpočet na učitelské platy o 2,1 miliardy, navýšení však pocítí hlavně mladí pedagogové. Právě zde je ale podle Dobeše problém, protože mladým učitelům se za nástupní plat 14 tisíc hrubého učit nechce: „Proto říkám, nastavme to na 20 tisíc hrubého.“ Co se týká peněz na pomůcky, v budoucnu by si o ně školy prý měly žádat v rámci národních programů.

Reportáž Ivana Lukáše (zdroj: ČT24)

V roce 2012 generálka, rok nato už by se srovnávaly všechny školy

Žáky 5. a 9. tříd zřejmě v roce 2013 čekají srovnávací testy. „Standard by měřil nejen souhrn znalostí, ale i takzvanou přidanou hodnotu,“ uvedl Dobeš. Dodal, že do celkových výsledků školy se bude započítávat třeba i to, kolik vzdělává žáků s poruchami učení, a celkové klima školy. Dobeš také řekl, že se mu ozývají školy například z Moravskoslezského kraje, které podobná srovnání už dávno dělají a které by se chtěly účastnit pilotního ověřování.

Ministerstvo chce také podle výsledků ocenit kvalitní základní školy, srovnání by mělo být i nástrojem k chystanému zeštíhlení sítě škol. „Nechci, aby z toho vznikaly žebříčky škol,“ upozornil ale Dobeš. Výsledky srovnání by prý měly být informací hlavně pro školy samotné, kvalita vzdělání prý totiž v uplynulých letech velmi klesla. Až se budou zveřejňovat nová mezinárodní srovnání žáků, podle Dobeše ten den rozhodně nebudou na ministerstvu otvírat šampaňské: „Ten trend nepochybně půjde směrem dolů.“

Srovnání žáků má být obdobou státní maturity, výsledky deváťáků by prý mohly za několik let uznávat i střední školy místo přijímacích zkoušek. Jak by vypadala praktická stránka nového srovnávání, zatím úředníci neví. Jednotná maturita, která má být spuštěna na jaře příštího roku, je však obří projekt za stamiliony.