České učebnice získávají ocenění, školy na ně ale nemají

Praha – Přestože nové české učebnice sbírají ocenění na mezinárodních veletrzích, žáci se z nich moc neučí. Většina si je nemůže dovolit. Částka, kterou školy od státu na nákup pomůcek dostávají, klesla za tři roky o 60 procent.  V srpnu dokonce ministr Josef Dobeš zastavil dotace úplně. Kvůli škrtům ve státním rozpočtu tak školy přišly o 250 milionů korun.

Z největšího světového knižního veletrhu ve Frankfurtu si přivezla prestižní cenu česká učebnice zeměpisu. Odborníci ocenili, že je moderní, netradiční, s minimem textů, zaměřená spíš na řešení problémů a úkolů. Ve školách se s ní ale většina žáků nesetká. Mezi žáky stále kolují desetileté i starší učebnice – sice otrhané a ušpiněné, ale jediné, které si školy mohou dovolit.

Nové učebnice mají pouze ty školy, kterým na ně dala peníze obec, případně bohatý rodič. Občas se také na nákup učebnic vybírá. „Rodiče dávají kolem pěti stovek na žáka, jediná výhoda je u žáků prvního ročníku, kde dostáváme finanční vázané účelové prostředky osm set korun na žáka,“ popsala, kolik platí žáci za to, aby měli moderní pomůcky, ředitelka MŠ a ZŠ Družec.

Reportáž Ivana Lukáše (zdroj: ČT24)

Většina škol však nevybírá nic, ředitelé jsou přesvědčeni, že to nesmějí. „Dle ústavy by základní vzdělání mělo být bezplatné,“ poukázal Lubomír Paleček, učitel ze ZŠ Matice školské v Českých Budějovicích.

Důsledkem zastavení dotací na nákup pomůcek ovšem není pouze stop nákupům učebnic, ale také ukončení dalšího vzdělávání pedagogů. Peníze na ně jsou součástí stejného balíku.

Ministr školství tvrdí, že neměl na výběr. Kdyby neškrtl peníze na učebnice, musel by kvůli úsporám brát z peněz na platy učitelů.  Školy tak letos budou muset přežít bez příspěvku. Dobeš ovšem slíbil, že příští rok opět peníze na pomůcky budou. „Učitelé říkají, že se to rok od roku snižuje, ale realita taková bude, ekonomika státu je tak nastavena,“ řekl ministr Dobeš.

Navíc chce ministerstvo od příštího roku poskytovat školám pomůcky i peníze navíc. Ty ale nedostanou automaticky, budou se o ně muset ucházet a prokázat svoji kvalitu – třeba při chystaných srovnávacích zkouškách.