Novelu zákona o ovzduší potřebujeme urgentně, říká premiér

Ostrava - Návrh novely zákona o ochraně ovzduší patří k receptům, jak snížit prašnost v centrech obcí. Městům má právní úprava pomoci vymezit nízkoemisní zóny a omezovat některé zdroje znečištění. Aby byl přijat co nejrychleji, koalice ho do sněmovny pošle jako poslaneckou iniciativu. Premiér Petr Nečas dnes představil plán vlády při své návštěvě Moravskoslezského kraje. Chce, aby novela začala platit co nejrychleji. Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji se dále zhoršuje a obyvatelé regionu už několik dní za sebou musí dýchat výrazně více škodlivin.

„Problém je velmi aktuální, inverzní období už se projevuje na kvalitě ovzduší v Moravskoslezském kraji,“ uvedl Nečas. Problém je podle něj třeba řešit urgentně. Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) už začal s největšími znečišťovateli jednat, dohodl se s nimi na dobrovolném přístupu k uzavírání smluv.

Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji

se dále zhoršuje a obyvatelé regionu už několik dní za sebou musí dýchat výrazně více škodlivin. Na některých místech jsou nyní denní limity pro polétavý prach více než trojnásobně překročeny. Hodnoty prašného aerosolu podle meteorologů zůstanou nadlimitní i během dnešního dne. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Podle návrhu novely zákona o ovzduší mají radnice získat právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moct vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety. Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. „Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy,“ řekla dnes novinářům jedna z autorek novely Kristýna Kočí (VV).

Premiér Petr Nečas:

„Právě proto, že tento problém vyžaduje velmi rychlé řešení, zvolili jsme cestu nikoliv standardního vládního návrhu, ale návrhu poslaneckého. To umožňuje zrychlit celý proces. Inverze totiž nečekají, blíží se zimní měsíce, kdy bude inverzní situace ještě horší než v dnešních podzimních dnech.“

Novela, kterou vláda projedná ve středu, má mimo jiné ulehčit aglomeracím tím, že řidiči budou moct zdarma vjet na dálnice. Například v Ostravě zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic 2 500 aut navíc. Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, který by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému, ale také poštovní auta, vozy převážející paliva pro nemocnice a školy a také popelářské vozy. Obce budou moct vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti.

ČSSD novelu podporuje, ale zákon o ochraně ovzduší by prý řešil problém komplexněji

„Myslím, že v tuto chvíli by bylo lepší dopracovat zákon o ochraně ovzduší, který by důsledněji řešil problematiku znečišťování ovzduší… Novela řeší pouze mobilní zdroje, a to jen v místech se zhoršenou kvalitou ovzduší, a úpravou emisních stropů řeší i větší zdroje znečištění. Prakticky ale neřeší malé zdroje,“ uvedl ve Studiu ČT24 stínový ministr životního prostředí Václav Zemek. Doplnil, že každý ze tří zdrojů se na znečišťování ovzduší podílí zhruba třetinově, záleží samozřejmě na lokalitě. Nový zákon by se podle něj zaměřil na řešení všech tří hlavních zdrojů, zatímco novela se zaobírá pouze dílčím řešením.