„Důvod je jednoduchý. Jsou to tratě, které jsou nevýdělečné. Na kterých stát, respektive kraje, které objednávají dopravu, značně prodělávají,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráž, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává. „Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel,“ uvedl Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Na mysli měl zřejmě společnost Unipetrol, která trať příležitostně využívá, přestože na ní musí její vlaky každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.
Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice-Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Počet tratí určených ke zrušení může růst. V pátek bylo na seznamu na internetové úřední desce ministerstva jen pět položek, dnes ráno přibyly další dvě. Paralelní správní řízení vede Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci, nýbrž o zrušení veřejné železniční dopravy na trati.
Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC nemusí provádět nákladnou údržbu. Když například vezme povodeň most, na trati s veřejnou dopravou ho musí obnovit, i kdyby po něm jezdil jeden motorák týdně. Pokud se veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou.