Soupravy CRH380 nezapřou svůj původ v jednotkách Siemens Velaro, které jezdí v Číně pod označením CRH3. Novou generaci už vyvinuli Číňané sami a odmítají, že by šlo o kopii německého rychlovlaku. „Všechno vybavení a technologie vlaku CRH je naše vlastní – i když jsme se neobešli bez spolupráce Japonska a dalších zemí. Jsme to ale my, s kým chtějí ostatní spolupracovat, chtějí naši technologii,“ řekl mluvčí čínského ministerstva drah Wang Yongping.
Rozvoj vysokorychlostní železnice v Číně s otevřením trati Šanghaj – Chang-čou zdaleka nekončí. Provoz na první vysokorychlostní trati byl v Číně zahájen před dvěma lety, kdy úřady oznámily, že na rozvoj železnice chtějí vydat do roku 2012 asi 300 miliard dolarů. Hovoří se také o rychlodráze vedoucí z Číny až do Evropy.

Reportáž Jana Spilky
Současně připravují čínští technici nové vysokorychlostní soupravy. Pracují na vlaku, který by dosáhl až tisícikilometrové rychlosti. Tím by výrazně překonali nejen dílčí rekord svého CRH380, který je nejrychlejší z běžně provozovaných jednotek, ale i absolutní rekord speciálně upraveného francouzského vlaku TGV, který před třemi lety dosáhl rychlosti 575 km/h.