Čína má další vysokorychlostní trať i vlastní rychlovlak

Šanghaj – Čína má další vysokorychlostní trať. Dráha spojující Šanghaj a hlavní město provincie Chang-čou je dlouhá 200 kilometrů, nová souprava CRH380 ji ujede za tři čtvrtě hodiny. Vlak jezdí cestovní rychlostí až 350 km/h, dokáže ale jet až 420kilometrovou rychlostí, nejrychleji ze sériově vyráběných vysokorychlostních jednotek. Významné je také další čínské nej – miliardová země má po pouhých dvou letech od otevření první vysokorychlostní železnice nejrozsáhlejší síť takových tratí.

Soupravy CRH380 nezapřou svůj původ v jednotkách Siemens Velaro, které jezdí v Číně pod označením CRH3. Novou generaci už vyvinuli Číňané sami a odmítají, že by šlo o kopii německého rychlovlaku. „Všechno vybavení a technologie vlaku CRH je naše vlastní – i když jsme se neobešli bez spolupráce Japonska a dalších zemí. Jsme to ale my, s kým chtějí ostatní spolupracovat, chtějí naši technologii,“ řekl mluvčí čínského ministerstva drah Wang Yongping.

Rozvoj vysokorychlostní železnice v Číně s otevřením trati Šanghaj – Chang-čou zdaleka nekončí. Provoz na první vysokorychlostní trati byl v Číně zahájen před dvěma lety, kdy úřady oznámily, že na rozvoj železnice chtějí vydat do roku 2012 asi 300 miliard dolarů. Hovoří se také o rychlodráze vedoucí z Číny až do Evropy.

Reportáž Jana Spilky (zdroj: ČT24)

Současně připravují čínští technici nové vysokorychlostní soupravy. Pracují na vlaku, který by dosáhl až tisícikilometrové rychlosti. Tím by výrazně překonali nejen dílčí rekord svého CRH380, který je nejrychlejší z běžně provozovaných jednotek, ale i absolutní rekord speciálně upraveného francouzského vlaku TGV, který před třemi lety dosáhl rychlosti 575 km/h.