Moravské Budějovice se mohou nadechnout, obchvat je tady

Moravské Budějovice (Třebíčsko) – Občané Moravských Budějovic mohli dnes na rozloučenou zamávat kamionům. Během dne je z centra města odvedl nový obchvat, kam byla převedena doprava ze státní silnice I/38. Obchvat má křižovatky také s regionálními silnicemi do Jemnice a Dešova, do centra Budějovic tak nadále vjedou pouze ta auta, která zamíří na východ směrem na Jaroměřice nebo Lukov. V současnosti je to největší dopravní stavba na Vysočině.

Silnice I/38 spojuje Znojmo a Jihlavu a funguje také jako jeden z tahů z Vídně do Prahy. Ředitelství silnic a dálnic chce celý úsek od Jihlavy až k pohraničnímu přechodu u Znojma zmodernizovat. Podoba nového obchvatu naznačuje, jak by poté měla vypadat celá silnice, která je součástí mezinárodního tahu E59.

Ředitelka jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová řekla, že nový obchvat je v kraji nejdelší novostavbou. Je i nejdražší, i když v přepočtu na kilometr vyšla ještě dráže stavba části obchvatu Jihlavy. Součástí šestikilometrového budějovického obchvatu je řada zajímavých staveb včetně nejdelšího silničního mostu na Vysočině, přes řeku Rokytnou, železniční trať a regionální silnici přejedou řidiči po estakádě dlouhé 470 metrů. O několik metrů tak překonává dálniční most ve Velkém Meziříčí. Na nové silnici jsou ještě čtyři další mosty a také dvě mimoúrovňové křižovatky.

Nejdůležitější je obchvat pro obyvatele Moravských Budějovic, kterým dosud procházela důležitá silnice středem města. „Cílem obchvatu je vyloučení tranzitní dopravy mimo souvisle zastavěná území, odstranění současné zátěže obyvatelstva hlukem a exhalacemi, zvýšení plynulosti dopravy a zkrácení jízdní doby,“ shrnul generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Kamiony se díky obchvatu vyhnou komplikaci, která stála nervy jejich řidiče i obyvatele okolí hlavní silnice. „Zbaví se objíždění Pražské ulice kvůli nízké výšce železničního podjezdu,“ doplnil ředitel Švorc.

Přes náměstí dosud přejíždělo denně mezi 18 a 21 tisíci auty, především šlo o nákladní automobily. „Napočítal jsem v srpnu 28 kamionů za sebou,“ řekl moravskobudějovický starosta Vlastimil Bařinka. Starosta ale upozornil, že otevření obchvatu má i svoji stinnou stránku – obchodníci ve městě mají strach, že přijdou o zákazníky. Potom by ubývala pracovní místa, což pro město s mírou nezaměstnanosti kolem 13 procent není dobrá zpráva, uvedl.

Informace o obchvatu Moravských Budějovic:

Místo stavby: kraj Vysočina
Cena stavby: 1,008 miliardy Kč
Délka: 6,4 km
Datum zahájení: 05/2008
Datum zprovoznění: 10/2010

Zdroj: ŘSD