Z Itálie až do Číny dojely automatické dodávky

Řím – Oranžové dodávky italských vědců, které se na konci července vydaly na cestu z Itálie do Číny, úspěšně dojely do cíle. Nejpodivuhodnější na tom není skutečnost, že bez úhony projely asijskými zeměmi, z nichž část nemá příliš dobrou infrastrukturu, ale ta, že je místo člověka řídil počítač. Předlouhá cesta zavedla vozy jezdící bez řidiče do Šanghaje na mezinárodní výstavu Expo.

Z Itálie do Šanghaje jela oranžová „autoauta“ čtvrt roku, v jejich kolech zůstalo patnáct tisíc kilometrů. „Chtěli jsme vyzkoušet, jestli náš oranžový vůz dokáže samostatně fungovat v různých zemích, na různých silnicích za odlišné dopravní situace, v jiných podnebích,“ řekl Alberto Broggi, vedoucí vědeckého týmu, který na vývoji bezpilotních aut pracoval patnáct let.

„Kamery se starají o to, abychom zůstali ve správném pruhu. Další dvě 3D kamery ve spolupráci s laserovými senzory snímají překážky, jako jsou další auta nebo patníky u silnice,“ popsal, jak auta fungují, mechanik Pietro Cerri. Ne vše ale proběhlo zcela bezproblematicky. Automatická vozidla si vyzkoušela pověstné dopravní zácpy v Moskvě, kde selhala. Senzory nestíhaly sledovat ostatní auta přejíždějící z pruhu do pruhu a mechanici tak museli převzít kontrolu. Živí řidiči museli také parkovat, i s tím měly automaty problémy.

Reportáž Jana Spilky (zdroj: ČT24)

Vývojáři věří, že jejich technika přispěje k záchraně velkého množství lidských životů. „Jen na evropských silnicích každoročně zemře 40 tisíc lidí, 93 procent nehod je přičítáno lidským selháním. Pokud člověku pomůžeme tyto chyby redukovat nebo dokonce řidiče nahradíme, mohli bychom počet nehod výrazně snížit,“ shrnul Alberto Broggi.

Sedm procent nehod, které nejsou důsledkem řidičských chyb, však možná snahu italských vědců zhatí. Za škody způsobené automobilem totiž podle práva odpovídá jeho řidič. Kdyby auta jezdila automaticky, mohly by odpovědnost za provoz nést automobilky, což by se jim nemuselo líbit.