Tentokrát jsou ČD napřed
Termín zahájení prodeje na 2. listopadu stanovila německá Deutsche Bahn, která spravuje rezervační systém rozšířený i v řadě dalších zemí. Naproti tomu České dráhy, které používají jiný systém, tak na tento termín čekaly pouze se zahájením prodeje mezistátních rezervací, zatímco vnitrostátní místenky už mohli cestující sehnat v minulých týdnech. „Jsme o 20 dní před Deutsche Bahn,“ podotkl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Právě na webu Deutsche Bahn zjistí od 2. listopadu cestující jízdní řády, podle nichž vlaky budou od 12. prosince jezdit. Naproti tomu český vyhledávač zatím nový jízdní řád nezná, není proto také možné nakupovat elektronické jízdenky ani na e-shopu Českých drah.
Den po změně bude krušný
Ani nákup u pokladen však nemusí být zcela bezproblematický. V první den platnosti nového jízdního řádu a také v poslední den platnosti toho stávajícího totiž budou některé vlaky jezdit po Evropě v neobvyklém řazení. Mluvčí Šťáhlavský poukázal například na soupravu vlaku Slovenská strela, který má v sobotu večer jet z Prahy do Bratislavy jako klasická souprava vozů s lokomotivou, zatímco v neděli ráno by měla vyrazit jednotka Pendolino – a dráhy zatím nevědí, jak to vyřeší.
„Nechceme nabízet rezervace do vozů a souprav, které v důsledku změny jízdního řádu a přesunu vozů a celých souprav mezi starými a novými cílovými stanicemi nemusí být mimořádně do daného spoje zařazeny,“ uvedl Šťáhlavský.
Do Polska ano, do Rakouska ne
Železniční jízdní řád, který začne platit 12. prosince, přinese do přeshraniční dopravy z Česka několik novinek, například bude prodloužen stávající vlak Praha–Berlín až do polského Štětína, posíleno bude také spojení Pardubického kraje a polského Kladska. Naproti tomu zanikne večerní rychlík do Salcburku včetně přímých vozů Praha–Curych, nebude jezdit ani lůžkový vůz Praha–Vídeň.