Předkladatelé chtěli, aby sněmovna předlohu schválila zrychleně už v prvním čtení. Postup ale vetovaly ČSSD a KSČM. Podle zpravodajky Kateřiny Konečné (KSČM) je předlohu třeba upravit, upozornila na to i vláda. O cílech novely se ale poslanci vyjadřovali jen kladně. Výbor bude muset předlohu projednat do čtyř dnů. Druhé čtení by se mohlo uskutečnit už příští úterý.
Takzvané nízkoemisní zóny by mohly vzniknout rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.
Trvalé zdroje znečištění čekají nové stropy emisí
Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si musely koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému.
Vláda bude moci podle novely stanovit i nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítí to hlavně jejich provozovatelé, kteří budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.