Německo zvažuje, zda chce novou trať Mnichov–Praha

Mnichov – O osudu plánované rychlodráhy mezi Mnichovem a Prahou, o jejíž stavbu usiluje české i bavorské ministerstvo dopravy, nemá jasno spolkové ministerstvo. Zda se trať, která by zkrátila cestování mezi oběma metropolemi zhruba na polovinu, začne stavět, rozhodne během příštího měsíce. Zatím nová trasa není zařazena v německém plánu dopravních cest, spolková vláda navíc oznámila, že chce v příštích letech výrazně šetřit.

„Do třech, čtyřech týdnů bude mít spolková vláda zpracovánu ekonomickou analýzu trati, podle níž se rozhodne, zda stavbu zařadí do plánu stavby německých dopravních cest. Dříve než po roce 2015 by ale stavba nezačala,“ řekl vedoucí odboru dopravy Bavorského státního ministerstva hospodářství, infrastruktury, dopravy a technologie Hans Peter Göttler. Ačkoli Bavorsko po trati touží, financovat by ji musel Berlín.

Podle rozhodnutí spolkového ministerstva se zařídí i české ministerstvo dopravy. To sice počítá s tím, že trať mezi Plzní, Domažlicemi a hranicemi u německého města Furth im Wald zrekonstruuje poté, co bude dokončena modernizace dráhy Praha–Plzeň, případná německá liknavost by ale mohla stavbě zamezit. „Za dva roky chceme být v Rokycanech a do čtyř let v Plzni. Pokud německá strana řekne ano, tak začneme příští rok projektovat trasu Plzeň – Domažlice – státní hranice,“ řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

V případě, že všechny strany najdou dobrou vůli a především peníze, projdou stávající neelektrizované jednokolejky, po kterých se jezdí z Plzně do německého Schwandorfu, resp. Regensburgu, zásadní modernizací – celý úsek by měl být zdvoukolejněn a elektrizován. Neměla by ale vzniknout úplně nová trasa. „Chceme, aby byla výkonná s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu,“ řekl jednatel průmyslové a řemeslnické komory IHK Regensburg Alfred Brunnbauer.

Rychlíkům z Prahy do Mnichova trvá dnes jízda po trase dlouhé 440 kilometrů necelých šest hodin. Na cestě se v čele každého vystřídají čtyři lokomotivy, souprava dvakrát mění směr jízdy.