Krajům se rozpadají silnice, peníze na opravu nejsou

Liberec/Zlín – Docela tragický je stav silnic II. a III. třídy v řadě krajů. Zjistilo to Ředitelství silnic a dálnic, které však pečuje pouze o státní komunikace I. třídy. Nejhorší jsou regionální silnice ve Zlínském a Libereckém kraji, v nevyhovujícím nebo dokonce havarijním stavu je více než polovina z nich. V obou krajích přispěly ke katastrofálnímu stavu vozovek povodně, které regiony zasáhly na jaře a v létě.

ŘSD hodnotilo krajské silnice podobně jako ve škole. Ve Zlínském kraji dostalo jedničku nebo dvojku 600 kilometrů silnic II. a III. třídy, zato celý tisíc kilometrů skončil v nejhorší kategorii.

Desetileté díry

Špatné hodnocení nic nezmění a rozpadlé silnice se budou rozpadat i nadále, kraj na jejich opravy nemá peníze. V havarijním stavu je například silnice v Lukovečku na Zlínsku a místní se obávají, že na její opravu budou čekat ještě velmi dlouho. „Určitě desetiletí. Nevěřím,že to bude v dohledné době,“ řekl starosta obce Ludvík Nejedlý.

Štěrk místo asfaltu

Některé silnice v Libereckém kraji jsou na tom ještě hůře. Po povodních zůstává zčásti bez povrchu například silnice z Chrastavy do městské části Vítkova, auta musí na několika místech jezdit pouze po nasypaném štěrku. Starosta Michael Canov se přitom obává, že mráz v blížící se zimě poničenou silnice ještě více poškodí a bude nutné uzavřít ji. „Kdyby se to uzavřelo, budou ti lidé odříznuti od světa,“ upozornil starosta.

Podobně je na tom dalších 70 kilometrů silnic nejen v okolí Chrastavy, ale také na Frýdlantsku. Problémy hrozí i v Heřmanicích, Višňové nebo Raspenavě. Ani v Libereckém kraji se řidiči nemohou těšit na rychlé opravy, kraj nemá peníze.

Peníze nemají kraje ani stát

Zlínský i Liberecký kraj vážně postihly povodně v květnu a srpnu, vedení obou regionů tak musela přesunout peníze určené na opravy a údržbu silnic jinam. Kraje by proto potřebovaly, aby jim stát kromě úředníků hodnotících stav silnic poslal také peníze, jejichž prostřednictvím by bylo možné vozovky opravit. Liberecký kraj ovšem od státu dostal pouze jednu miliardu ze dvou, které potřeboval na nápravu povodňových škod, musel tak nakonec obětovat například peníze původně určené na opravy mostů.

Jenomže stát sám nemá dost peněz a špatné známky by muselo ŘSD dát i svým vlastním komunikacím. Hůře se tak řidičům pojede po částech rychlostních silnic R6 a R7. Opravy se nedočká ani úsek D11 nedaleko Prahy. „Na nejhorších místech provedeme opravy, aby byla silnice dobře sjízdná. Vliv zimy ovšem bude daleko výraznější,“ upozornila mluvčí úřadu Martina Vápeníková.

Pokud by chtěl stát opravit všechny úseky dálnic a silnic prvních tříd potřeboval by řádově desítky miliard korun. Pro letošní rok měl na opravy k dispozici pouze čtyři miliardy.