Polovinu motorů Trent 900 bude nutné vyměnit

Sydney – Airbus bude muset vyměnit 40 motorů Rolls-Royce Trent 900, které se používají u letadel typu A380. Jde zhruba o polovinu z celkového počtu tohoto typu motorů. Oznámil to australský dopravce Qantas, jehož letounu jeden z motorů explodoval, a technici společnosti poté zjistili, že do motoru unikl olej. I další airbusy australského dopravce mají podobné potíže, výměna se dotkne také dopravců Singapore Airlines a Lufthansa, kterým patří další 14 letadel A380. Naopak společnosti Emirates a Air France se o bezpečí svých létajících obrů nemusí bát, protože jsou na nich použity jiné motory.

„Hovořili jsme s firmami Airbus a Rolls-Royce a vyrozuměli jsme, že počet motorů potřebujících výměnu se pohybuje kolem 40,“ uvedl generální ředitel australské firmy Alan Joyce. „Rolls-Royce stále pracuje na kritériích pro to, které motory je třeba vyměnit,“ dodal.

Airbusy A380 jsou čtyřmotorové, 20 letadel má motory Rolls-Royce Trent 900. Vyměnit tak bude nutné každý druhý motor strojů patřících společnostem Qantas, Singapore Airlines a Lufthansa.

Rozhovor s Martinem Velkem (zdroj: ČT24)

„Při zkouškách běží motor na volnoběh a přitom se měří,“ uvedl letecký publicista Martin Velek. Každých dvacet letů musí být motor zkontrolován. „Motor má v průměru bezmála tři metry a má zhruba dvoumetrové lopatky na dmychadle, které jsou namáhány obrovskými odstředivými silami,“ doplnil Velek.

Dvoupodlažní airbusy, které mají ve svých flotilách Emirates a Air France, jsou vybaveny motory od firmy Engine Alliance, která je společným podnikem výrobců motorů GE Aircraft Engines a Pratt & Whitney. Těch se případná výměna nedotkne.

Motory společnosti Rolls-Royce má ve vybavení na 650 leteckých společností a kolem 4 000 soukromníků nebo firem. Firma Rolls-Royce dosud dodala na trh 13 000 svých motorů. První zkušební let letounu vybaveného motory Trent 900 se uskutečnil v květnu 2004. Motorů nemusí být dostatek pro výměnu u všech leteckých společností, doplnil Velek.