Čína – velmoc rychlovlaků i okopírovaných technologií

Peking – Evropa a Japonsko už dávno nejsou výhradními provozovateli vysokorychlostních železničních tratí. „Velmocí“ rychlovlaků by se chtěly stát Spojené státy, dnes však má nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních železnic Čína. Ta také pozvala zástupce více než dvou set společností na pekingský kongres vysokorychlostních železnic.

Čínská síť vysokorychlostních železnic je už teď největší na světě, hotova přitom je jenom její část. Do roku 2020 by měly rychlovlaky vozit až 90 procent obyvatel nejlidnatější země světa. „Síť vysokorychlostní železnice roste v Číně nejrychleji na světě.  A v příštích několika letech určitě ještě dál prudce poroste,“ podotkl Ansgar Brockmeyer ze Siemensu.

Německá firma patří k největším hráčům na trhu vysokorychlostních železnic. Její jednotky Velaro jezdí v Německu, Španělsku, Rusku, objednala je i společnost Eurostar a několik jich koupili i Číňané, kteří ale vzápětí vyvinuli vlastní soupravy Siemensem inspirované.

Kongres vysokorychlostních železnic (zdroj: ČT24)

Takové je riziko obchodování s Čínou. Přesto o zakázky v zemi mají zájem všechny velké společnosti zabývající se vývojem vysokorychlostních vlaků a dalších technologií – na pekingském kongresu nechybí německý Siemens ani francouzský Alstom. Čínské společnosti s kopiemi cizích technologií zatím mají úspěchy i v zahraničí, budují železnice třeba v Jižní Americe, Africe nebo jihovýchodní Asii. „Půjdeme kamkoliv, kde bude po našem zboží poptávka,“ řekl Čang Sin-Ning z čínské společnosti South Railway.

Zahraniční konkurenci porazili čínští dodavatelé třeba v Saudské Arábii. Vybudují první část železniční trati do Mekky v přepočtu za víc než 34 miliard korun. Podílet by se mohli i na trati v americké Kalifornii.