Za spadlé Albatrosy může slabá kontrola, namítá výrobce motorů

Praha – Opakované případy havárií letounů Albatros L-39 podněcují odborníky k hledání jejich příčin. Podle nejnovějších odhadů může být za nehodami nedostatečná péče o motory. Informace vzešla od samotného výrobce – ukrajinské firmy Motor Sič, která si stěžuje na práci současného správce letadel L-39. Tím jsou již 20 let pražské Letecké opravny Malešice (LOM). Od července přitom v ČR havarovaly dva jejich stroje. K poslední kolizi došlo minulý čtvrtek na Třebíčsku. Piloti se v obou případech katapultovali.

Ukrajinský výrobce motorů pro L-39 vzkazuje do Česka nelichotivou zprávu. České stroje prý nejsou v dobrých rukou a LOM se o motory letadel řádně nestarají. „20 let pracují bez originálních náhradních dílů. Dělají takové opravy, na které nemají dokumentaci ani právo. Pak je samozřejmě velmi pravděpodobné, že příčinou nehod jsou nekvalitní opravy motorů,“ řekl na adresu malešického závodu obchodní ředitel Motor Sič Vladimir Sirkov.

Letecké opravny se však proti kritice ohrazují, neboť z jejich strany prý probíhá vše podle úředních nařízení. „Samozřejmě, že máme dokumentaci a veškeré předepsané certifikáty na tyto práce a znovu opakuji, že veškeré náhradní díly kupujeme od originálních výrobců, včetně atestů kvality,“ reagovala mluvčí LOM Martina Fišerová. Armáda zatím vzkaz od ukrajinského výrobce prozatím nekomentuje a čeká na oficiální výsledky vyšetřování poslední nehody.

Reportáž Karla Rožánka (zdroj: ČT24)

Firmě Motor Sič se také nelíbí, že její experti neměli přístup k troskám ani jednoho ze zřícených letadel. Podle Sirkova byli samotní konstruktéři motorů pouze adresátem otázek českých vyšetřovatelů. „Motor Sič je výrobcem těchto náhradních dílů a v tomto vlastně konkurentem podniku. Proto se nám zdálo, že není vhodné, aby do vyšetřování zasahoval z pozice konzultanta,“ vysvětluje mluvčí opraven.

Havárie obou letounů v současnosti vyšetřuje Inspekce ministra obrany. Za první, která se stala letos v červenci na Třebíčsku, může podle vyšetřování nezaviněný požár motoru. Druhá nehoda se zatím vyšetřuje. Podle výpovědí pilotů však bylo na vině technické selhání motoru. Podle velitele vzdušných sil Armády ČR Jiřího Vernera piloti ještě před samotnou katapultací závadu oznámili a snažili se motor znovu spustit. Od čtvrteční nehody poblíž Třebíče tak čeští vojenští piloti na Albatrosech vůbec nelétají. Od roku 1990 havarovalo v Česku celkem 7 Albatrosů. Celkem tři piloti havárie nepřežili.