Lipenský led bude při oblevě velmi nebezpečnou „silnicí“

Lipno nad Vltavou – Obleva očekávaná v příštích dnech může oslabit ledy na lipenské přehradě a tamní „silnice“ tak nebudou nadále bezpečné. Po ledu si řidiči tradičně zkracují cestu. Přívoz totiž po zamrzlé nádrži nemůže jezdit, auta však ano. Od minulého týdne funguje na přehradě několik neoficiálních silnic, po kterých denně projede několik stovek aut. Voda z tajícího šumavského sněhu ale rozkolísá hladinu v nádrži a jízda po ní pak může snadno skončit tragickou koupelí.

„Silnice“ na přehradě nikdo nezkolaudoval, cesta po nich může být i adrenalinovým zážitkem, přesto po nich projíždí jedno auto za druhým. Nejvyužívanější jsou Lipně ledové cesty u Frymburka a Horní Plané. Nejčastějšími uživateli neoficiálních silnic jsou lyžaři mířící do příhraničního areálu Hochficht. „Jednou minutou jízdy po ledě si zkracují cestu o 23 kilometrů,“ vysvětlil starosta Horní Plané Jiří Hůlka.

Tloušťka ledu na Lipně se podle posledních měření pohybuje od osmi do 25 centimetrů. Po zvýšení teplot bude led slábnout jen pomalu, přesto však bude jízda při nadcházející oblevě nebezpečná. „Hladina půjde nahoru, pak je to daleko nebezpečnější,“ uvedl Zdeněk Zídek z Povodí Vltavy.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

Ani v očekávání nebezpečí však průjezd přes zamrzlou přehradu nemůže nikdo zakázat. „Silniční zákon ani žádný jiný zákon nepamatuje na to, že by se jezdilo po zamrzlých vodních plochách,“ upozornila policejní mluvčí Michaela Pavlíčková.

Podle starosty Horní Plané Jiřího Hůlky vše vyřeší až lanovka z české strany k rakousko-německému zimnímu středisku. S tou ale zatím nesouhlasí nevládní organizace. Jestli budou po oblevě bezpečné alespoň bruslařské dráhy, běžecké stopy a cesty pro pěší, zatím není jasné.