Středočeský kraj zruší velkou část autobusů, starostové se bouří

Praha – Starostové středočeských měst se bouří proti záměru kraje od 1. února plošně o 20 procent omezit autobusovou dopravu. Přestože hejtmanství avizovalo, že změna se nedotkne například školních linek, návrh škrtů ruší i několik desítek spojů podle obcí velmi důležitých. Starostové se bojí, že se občané nedostanou do škol a zaměstnání.

Pouhé torzo zůstane například ze dvou linek, které spojují Prahu s Mělníkem a obsluhují také obce mezi oběma městy. Na lince Praha–Libiš–Mělník má v únoru zůstat jen devět ze stávajících 42 spojů, na lince Praha–Mělník–Štětí má škrty přežít šest spojů z 32. Celkem tak kraj zruší téměř 60 spojů Praha–Mělník. Podobné omezení čeká i řadu jiných linek v kraji. „Budeme mít velké problémy dostat studenty do škol do Prahy,“ shrnul výsledek škrtů ve své obci starosta Nové Vsi Jiří Melichar.

Podle starostů přitom nikdo nezjišťoval, jak plné spoje navržené ke zrušení vlastně jezdí. Obávají se proto kolapsu regionální autobusové dopravy. „Jsme přesvědčení, že by lidé zůstávali na autobusových zastávkách, ale mohli by je využívat možná spíš k autostopu,“ podotkl starosta obce Líbeznice Martin Kupka.

Reportáž Ivany Šmelové (zdroj: ČT24)

Středočeský radní pro dopravu Robin Povšík tvrdí, že analýza vytíženosti spojů na krajském úřadě probíhá. Na změny je ale podle něj málo času, a tak mohlo dojít k chybám. Sám se proto chce zasadit o prodloužení příprav na redukci objednávky u dopravců. „Budu navrhovat, abychom neredukovali k 1. únoru, ale abychom to odsunuli na 6. březen k celostátní změně jízdních řádů, a zvětšili si tak časový prostor pro debatu s obcemi,“ řekl radní Povšík.

Hejtmanství tvrdí, že vinou vládních škrtů má méně peněz, a proto se do kapitoly doprava v krajském rozpočtu dostalo o 180 milionů méně. Starostové oponují, že kraj má letos naopak vyšší příjmy z daní, navíc zdražil jízdenky a například na žákovské jízdné zdarma peníze má. Vedení kraje ale tento svůj projekt rušit nechce. „Politická dohoda je taková, že projekt žákovského jízdného v modifikované verzi pokračuje,“ uvedl Povšík.

Kraj obcím doporučil, aby spoje, které chtějí zachovat, hradily ze svého. Jenže většina obecních rozpočtů už je schválená a starostové nevědí, kde by peníze sehnali.