Nezájem rodičů o školství je podle ministerstva jedním z důvodů, proč jsou výsledky českých žáků v mezinárodních srovnáních stále horší. I přesto chce školské rady nepovinné. „Nástroje pro zapojení rodičů musíme hledat jiné než striktní nařízení zákonem,“ myslí si náměstek ministra školství Ladislav Němec.
Školské rady fungují dobře podle ministerstva maximálně v 15 procentech škol. Tam si ale jejich činnost pochvalují jak rodiče, tak představitelé školy. Smysl rady totiž rozhodně mají.

Reportáž Ivana Lukáše
„Můžu podávat podněty, které dostanu od ostatních rodičů, aby vůbec škola věděla, co vlastně rodiče řeší,“ vysvětluje členka školské rady Renata Lišková. „Každá škola by měla mít rodiče jako své partnery. Takže školská rada by neměla být kontrolní orgán, kterého se ředitel bude bát,“ říká Jan Korda, ředitel ZŠ.
Opravdu to jde z očí do očí
Hlavně na nejmenších školách ale často rady zůstávají jen na papíře. A vedení škol to příliš netrápí. „Na malé škole máme každodenní kontakt s rodiči. Takže pokud mají nějaké trápení, chtějí něco sdělit, tak opravdu většinou to jde z očí do očí,“ tvrdí ředitelka Jelínková.
Dalším argumentem ministerstva pro nepovinné rady je to, že například krajské úřady nemají dostatek lidí, které by do desítek škol poslaly.