„Ten projekt má trvat dva roky a mělo by se tu vystřídat asi 360 osob, z toho budou dvě třetiny Afghánci, třetina Američané,“ informoval Českou televizi o chystaném výcviku první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý. Vedle pilotů se ho zúčastní i pozemní personál. „Bude to obchod financovaný americkou stranou, s tím, že část těch vrtulníků budou používat i Američané působící v operaci v Afghánistánu,“ dodal letecký publicista Tomáš Souček.
Věděli jste?
Poslední hromadné a Čechy řízené cvičení zahraničních vojáků proběhlo na českém území na konci 40. let. Tehdy československá armáda zajišťovala výcvik budoucím příslušníkům izraelských ozbrojených sil.

Reportáž Karla Rožánka
Na teoretické části výcviku se bude podílet Vojenská akademie ve Vyškově, praktické části se zúčastní státní podnik LOM Praha (Letecké opravny Malešice), který se v rámci obranného leteckého průmyslu věnuje modernizaci a opravám vrtulníkové techniky. Do projektu se zapojí také tréninkové centrum HTP Ostrana, které mj. disponuje simulátorem helikoptéry Mi-17.
Plusy Mi-17: Levné a nenápadné
Zájem Američanů o praxi na vrtulnících ruské výroby přišel poté, co se osvědčily během spojeneckých operací v Iráku a Afghánistánu. Nyní mají v plánu šedesát těchto strojů pořídit afgánské armádě. „Je to součást předávání odpovědnosti za bezpečnost do afghánských rukou,“ dodal Šedivý.
Pozitiva Mi-17 vysvětlil publicista Souček: „Nebudí takovou pozornost před případným protivníkem, protože na těchto vrtulnících létají i místní armáda nebo civilní provozovatelé.“ Stroje jsou navíc levné a mají nižší náklady na provoz. V armádách NATO dnes létá více než 200 ruských dopravních helikoptér Mi-17 a ve výzbroji je mají kromě bývalých spojenců Sovětského svazu také Velká Británie a Spojené státy.
