Jízdní řád se mění, hůře je ve Středočeském kraji

Praha – Začala platit celostátní změna jízdních řádů veřejné dopravy. Zatímco železniční doprava zůstává téměř při starém a největší část změn má podobu drobných posunů časové polohy některých regionálních spojů, lidé, kteří jsou odkázáni na autobusy, se budou mít opět o něco hůře – především ve Středočeském kraji. Na jeho území proběhla mimořádná změna už na začátku února, redukce regionálních autobusových linek ale pokračují. Ve středních Čechách ruší ode dneška dalších nejméně 200 autobusových spojů.

Dálkové vlaky zůstávají při starém

Z dálkové železniční dopravy se změna jízdních řádů dotkla pouze dvou párů spojů. Dosud mezistátní rychlík Orlice, který jezdil na trase Pardubice–Vratislav a zpět, je zkrácen do Lichkova, stal se z něj tedy vnitrostátní spoj. Za zrušením zbytku trasy stojí problémy polského dopravce. Současně ale pojedou trochu jinak meziregionální vlaky z Ústí nad Orlicí do Kladska, kterých se polské redukce netýkají (provozuje je jiná společnost), a které zrušený rychlík částečně nahradí. Dále změna zrušila přímé vozy do řecké Soluně, které ale měly podle původního vydání jízdního řádu jezdit až v letní sezoně. Pouze v letní sezoně bude zachován také provoz tradičního lůžkového vozu z Českých Budějovic do Košic.

Středočeský kraj o Prahu nestojí

Ve středních Čechách jsou ode dneška zrušeny nejméně dvě stovky dalších autobusových spojů. Nejvíce jich přestane jezdit v okolí Prahy a na Mladoboleslavsku. Hejtmanství přestane objednávat kolem 800 spojů. V řadě případů se dotování chopily obce a některé spoje se dopravci rozhodli provozovat na své riziko dál. Redukce se týká autobusů zařazených do systému ROPID. Ty jezdí především na příměstských linkách, které svážejí cestující do metropole. Omezen bude provoz na 27 linkách ROPIDu, celkem bude zkráceno nebo zrušeno 82 spojů. Naopak bez větších změn bude pokračovat provoz na linkách 306, 333, 341, 342, 365, 371, 372, 374, 378, 381, 406, 407, 410, 419, 422, 423, 435, 461, 470, 484, 488 a 491. „Asi u třetiny spojů došlo k dohodě s jednotlivými obcemi, které si spoje navržené ke zrušení samy doplatí,“ vysvětlil mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Omezení příměstských autobusových linek PID

Rušení ve Středočeském kraji proběhne i v oblastech, kde ROPID nepůsobí – v části regionu organizuje provoz krajský úřad sám. Zasaženo bude především Mladoboleslavsko, kde by mělo být zrušeno 64 spojů na 18 linkách.

Jihomoravské rušení i novinky

Železniční doprava na jižní Moravě drobně zeštíhlila. Kraj se rozhodl zrušit několik spojů, které považuje za málo vytížené. Nadále tak nejezdí například jeden odpolední pár vlaků mezi Letovicemi a Skalicí nad Svitavou, v pracovní dny ubude večerní pár vlaků z Hodonína do Břeclavi a zpět, v sobotu večer nepojede spoj mezi Břeclaví a Vranovicemi. V neděli je odsunut začátek železničního provozu na trati z Bzence do Moravského Písku až na jednu hodinu odpoledne.

V rámci jihomoravského integrovaného dopravního systému začíná se změnou jízdních řádů jezdit docela nová noční linka 501 z Brna do Moravan. Poprvé vyjede v pátek, v provozu bude vždy v noci před dnem pracovního klidu (tj. především v nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli), jezdit bude ze zastávky Ořechovská.

Zbirožský radiobus – největší změna v Plzeňském kraji

Největší novinkou, kterou změna jízdních řádů přinesla do Plzeňského kraje, je tzv. radiobus. Od pondělí obslouží Zbiroh. Město je známé mimo jiné velkou vzdáleností ke stejnojmennému nádraží, kam mají radiobusy zajíždět v pracovní dny večer. Podmínkou k tomu, aby dopravce spoje uvedené v jízdním řádu vypravil, je včasné zavolání cestujících, kteří chtějí jet z nádraží do Zbiroha (nebo opačným směrem). V létě by chtěla zbirožská radnice ze svého doplatit také na víkendový provoz. Pro krajskou organizaci POVED, která podobně jako pražský a středočeský ROPID objednává a koordinuje regionální autobusovou i železniční dopravu, je zbirožský radiobus zkouškou – bude-li o něj zájem, chce POVED zavést radiobusy i na dalších místech. „Poté, co novou linku ověříme, bychom chtěli tuto dopravu zavádět například na Tachovsku a Stříbrsku, v odlehlých obcích, kam zajíždí málo spojů a v okrajových časech. Zájem má i Bělá nad Radbuzou na Domažlicku,“ upřesnila ředitelka organizace Zdeňka Kmochová.

Plzeňský kraj ke změně jízdních řádů také objednal posílení železničního provozu mezi Plasy a Žihlí, resp. Mladoticemi, kam budou nově jezdit dva páry spojů. Nový pár spojů potom pojede odpoledne po lokálce z Blatné do Nepomuku a zpět. Změny v autobusové dopravě se dotkly pouze linky Kralovice–Žihle, kde přibyly čtyři nové spoje.

V Moravskoslezském kraji jezdí jinak 30 autobusových linek

Změn se nemusí bát lidé, kteří využívají v Moravskoslezském kraji regionální železnici. Kromě drobných časových posunů zmizely z jízdního řádu dva přeshraniční osobní vlaky, které dosud jezdily z Katovic do Bohumína a zpět. Protože polský dopravce už je nechce provozovat, zrušily ČD i zbylý krátký úsek jejich trasy.

Regionální organizátor KODIS se naopak zaměřil na autobusovou dopravu. Jinak než dříve jezdí 30 regionálních linek. Na rozdíl od Středočeského kraje ale nejde o rozsáhlé rušení, ale o reorganizaci. Občasné krácení trasy některých autobusů je nahrazeno prodloužením jiných spojů, mění se také časové polohy. Výraznější změny proběhly také v havířovské MHD, úpravy se dotkly dvanácti linek.

  • Polská lokomotiva autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1633/163250.jpg
  • Regionální autobusy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2230/222937.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/516/51575.jpg