Zrychlit vlaky Praha–Mnichov chtějí Češi i Bavoři

Praha – Expresy z Prahy do Mnichova by měly výrazně zrychlit. Shodli se na tom ministři dopravy Česka i Bavorska Vít Bárta a Martin Zeil. Zároveň ale uvedli, že zlepšení bude trvat dlouho, zejména proto, že na přestavbu dnes jednokolejné trati přes Domažlice a Furth im Wald nejsou peníze. Oba ministři se dnes setkali a jednali také o elektrizaci další důležité přeshraniční trati z Chebu do Marktredwitz. Pro spojení metropolí obou zemí je však důležitější domažlická trať, která má být součástí evropského železničního koridoru spojujícího jihozápad a severovýchod kontinentu. Její současný stav ale představě významného železničního koridoru vůbec neodpovídá.

„Železniční spojení Prahy s Mnichovem je v současnosti ve velmi neuspokojivém stavu,“ řekl Martin Zeil. Podle něj je ekologické železniční spojení v zájmu regionálního rozvoje na české i na německé straně. České ministerstvo dopravy snahu o zrychlení železniční dopravy do Bavorska oznámilo – v plánu je významná rekonstrukce trati Plzeň–Domažlice, která je dnes jednokolejná a neelektrizovaná. Její uskutečnění ale záleží i na vůli německé strany. Bavorský ministr a současně vicepremiér Zeil při setkání s Vítem Bártou zdůraznil, že spolková země má velký zájem na vylepšení trati. Současně však upozornil, že výstavba projektu je zatím vzdálená. Stavba německého úseku totiž není závislá na vůli Mnichova, nýbrž Berlína. Ministr Bárta proto chce o zlepšení železniční dopravy z Česka do Bavorska jednat také se spolkovým ministrem dopravy Peterem Ramsauerem, s nímž se má setkat 17. března.

Vlaky mezi Prahou a Mnichovem jsou dnes využívané především turisty, kteří si mohou dovolit strávit na cestě zhruba šest hodin – cesta autem je přitom o třetinu rychlejší. Po rekonstrukci pražsko-plzeňské dráhy a později i zbylých úseků by se ale situace měla zlepšit. Nejprve má jízdní doba klesnout na čtyři a půl hodiny, nakonec na tři hodiny. Obě strany předpokládají, že v novém koridoru by měly jezdit vlaky každé dvě hodiny. Současně by se měla zvýšit kapacita pro rostoucí nákladní dopravu.

Kromě koridoru ministr Bárta a vicepremiér Zeil jednali o elektrifikaci trati z Norimberku přes Maktredwitz k českým hranicím a zprovoznění železničního úseku Aš-Selb. To by se mělo uskutečnit nejpozději v roce 2013, aby na jeho financování mohly být využity již schválené evropské dotace.

Dopravní spojení Prahy a Mnichova (k březnu 2011)

Vlakem (Praha hl. n. – München Hbf):

  • doba jízdy: 5:53–5:55
  • přímé spoje: dva páry (další dva páry s přestupem ve Schwandorfu)
  • dopravci: České dráhy a Arriva

Letadlem (Praha-Ruzyně – München Franz-Josef Strauss):

  • doba letu: 0:50–1:05 (další 2–3 hodiny na odbavení a cestu mezi městy a letišti)
  • přímé lety: čtyři páry (jeden pouze v pracovní dny)
  • dopravce: Lufthansa

Autobusem (Praha, ÚAN Florenc – München, Arnulfstrasse/Fröttmaning P+R):

  • doba jízdy: 5:15–5:45
  • přímé spoje: v různé dny jeden až čtyři (i noční)
  • dopravci: Autobus Oberbayern, Student Agency, Eurolines

Autem (Praha, Opletalova ul. – München, Bayerstrasse):

  • doba jízdy: asi 3:50