Orlickoústecké nádraží bude přihlížet stavbě koridoru

Ústí nad Orlicí - Spory o orlickoústecké nádraží mohou skončit. Na místo přijeli ministři dopravy Vít Bárta (VV) a Jiří Besser (TOP 09) a oznámili, jak naloží s historickou budovou, kterou chtěli železničáři zbourat, ale ministerstvo kultury ji prohlásilo za památku a demolici zabránilo. Vít Bárta potvrdil původní předpoklad, že se nádraží zrekonstruuje tak, aby budova zůstala stát. Vyhoví tak jak zastáncům budovy, kteří iniciovali její prohlášení kulturní památkou, i těm, kteří by ji chtěli strhnout, protože už k ničemu není. Aby budova, kterou už železničáři nechtějí využívat, nespadla, dohodli se oba ministři se zástupci kraje a města, že budou hledat ekonomické cesty, jak kulturní památku z roku 1874 zachránit.

Při rekonstrukci trati – jednoho z posledních míst hlavního tahu z Prahy na Brno i Ostravu, které ještě neumožňuje vlakům průjezd rychlostí blízkou 160 kilometrům za hodinu – má vzniknout nová odbavovací hala přístupná z městské části Kerhartice. Její obyvatelé za urychlení jejího vzniku už sepsali petici, podle ministra dopravy se začne stavět příští rok.

Nádraží, hostel nebo ruina

Video Reportáž Erika Knajfla
video

Reportáž Erika Knajfla

Co bude s původním nádražím, se zatím neví. „Ministerstvo kultury uvolňuje 150 tisíc korun na stavebně-historický průzkum, který naši pracovníci provedou do tří měsíců. Potom budeme vědět, co se uvnitř této budovy může z jejího stavebního základu odehrávat,“ řekl ministr kultury Besser.

Správa železniční dopravní cesty uvažovala o tom, že by budova nadále sloužila provozním účelům a u nového vstupu do nádraží vzniklo jenom malé pracoviště s pokladnou. Nyní se v Ústí hovoří o turistickém využití stavby. „Jedním z návrhů je zřízení hostelu, další provoz restaurace a infocentrum,“ uvedl Martin Kadrman, předseda sdružení Nádraží nedáme, které stálo za záchranou budovy, která měla padnout za oběť původně plánovanému oblouku trati.

O využití by měla konečně rozhodnout meziresortní ministerská komise, které mohou lidé posílat náměty. „Financování budovy bude možné pravděpodobně z norských fondů,“ upřesnil pardubický hejtman Radko Martínek.

Spory končí

S demolicí už dávno nikdo nepočítá. „Přes kulturu vlak nepojede. Kulturní památka bude, a přesto dokážeme zajistit díky Správě železniční dopravní cesty, že příští rok začneme stavět dopravní uzel a přesto tudy bude pendolino jezdit 160kilometrovou rychlostí,“ uvedl ministr dopravy Bárta.

„Výstavba koridoru je velmi dobrá zpráva pro Pardubický kraj i Českou republiku. Pardubický kraj se toho bude určitě účastnit. Máme granty na podporu památek a cestovního ruchu,“ dodal hejtman Martínek.

/*json*/{"map":{"lat":49.971663313277,"lng":16.376795768738,"zoom":16,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":49.971359693541,"lng":16.37793302536,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Nádraží obyvatele Ústí nad Orlicí dlouho rozdělovalo. Po návštěvě ministrů kultury a dopravy jsou ale obě skupiny – příznivci staré budovy i její demolice – spokojeny. Všichni se jenom bojí, aby nezůstalo jenom u slibů.