Do měst možná nevjedou starší vozy, zakážou jim to zóny

Praha - Sněmovna dnes schválila novelu zákona o ochraně ovzduší. Radnice tak možná získají pravomoc vymezit ve městech a obcích nízkoemisní zóny, do kterých nevjedou starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Při vyhlášené smogové situaci by zase mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst a obcí. Debatu ale vyvolalo ustanovení, podle kterého bude moci vláda stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Stropy emisí pocítí podle autorů předlohy hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu.

Zmocnění vlády zakládá podle Kateřiny Konečné (KSČM) možnost vydírat průmyslové podniky a rozšiřuje prostor pro korupci. Konečná neúspěšně navrhovala ustanovení změkčit podle návrhu Svazu průmyslu a dopravy. „Já si nemyslím, že novela zákona o ochraně ovzduší něčemu pomůže,“ řekla Konečná.

„Pozměňovací návrh psali lobbisté,“ podotkl Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je cennější zdraví lidí než zisky některých firem. Předseda KSČM Vojtěch Filip v reakci na to podotkl, že rozdíl mezi ODS a Komunistickou stranou Číny je v tom, že čínští komunisté podporují podnikání.

Rozhovor s Petrem Kajnarem (zdroj: ČT24)

Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen. Předloha má podle autorů, tří moravskoslezských poslanců, přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou imisní limity překračovány. Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.

Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli zakoupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli s nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například místní obyvatelé, automobily záchranného systému a řada dalších vozidel.

„Je určitě dobře, že se v naší legislativě objevuje pojem nízkoemisní zóna, a i když možná ten první návrh není dokonalý, tak dlouhodobě si myslím, že se může postupně zlepšovat,“ řekl primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD). Podle Kajnara je to řešení částečné. Už dnes 90 procent aut ve městech limity pro nízkoemisní zóny splňuje. „Dalším krokem by mělo být zpoplatnění vjezdu,“ doplnil Kajnar. Ostrava už si nechala zpracovat i studii, jak lze nízkoemisní zónu uplatnit.

Novela myslí i na bezplatnou jízdu po obchvatech měst v případě vyhlášení smogové situace. Úseky by stanovila vyhláška. Předloha nyní míří do Senátu.

obrázek
Zdroj: ČT24