12 tatrovek za 600 milionů - další armádní kauza?

Praha – V době škrcení rozpočtů a ohlašování průhledných nákupů chystá ministerstvo obrany půlmiliardový nákup dílenských a vyprošťovacích vozů pro transportéry Pandur. Výrobu podvozků pro tyto vozy chce bez výběrového řízení svěřit automobilce Tatra. Zakázka ještě není uzavřená, ale už předběžná nabídka kompletních aut od Vojenských opravárenských podniků je pro ministerstvo podle kritiků výrazně předražená. Jedno auto totiž vychází zhruba na 50 milionů korun.

O pořízení vozů k opravám a vyprošťování pandurů začalo jednat už minulé vedení ministerstva na konci roku 2009. Vyrobit je má obraně podřízený Vojenský opravárenský podnik Šternberk. Ředitel firmy Adolf Vermiřovský cenu brání: „Máme podrobný rozklad ceny jak v oblasti vývojových nákladů, tak v oblasti vyzkoušení, certifikaci tohoto vozidla, jeho zavedení do armády i výrob.“

To znamená, že armáda zaplatí vývoj úplně nového auta. Cena za 12 kusů je tak víc než 600 milionů. „Cena vypadá naprosto přemrštěná, protože totožné vozidlo v hasičském provedení na civilním trhu stojí zhruba 7 milionů korun. Vojenská verze se liší pouze tím, že tam je přídavné pancéřování,“ zdůvodňuje předřazenost zakázky Stanislav Beránek, odborník na armádu z Transparency International.

Vysoká cena se nelíbí ani vojákům, kteří ji zatím nejsou ochotni zaplatit. „Armáda odmítá akceptovat cenu, kterou v tuto chvíli nabízí Vojenský opravárenský podnik, nevím, z jakých čísel vyšel, nicméně nabídka se nám zdá vysoká a je třeba o ní jednat a ideálně cenu snížit,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Podvozek od Tatry chce armáda kvůli kompatibilitě

Zhruba 15 milionů z ceny jednoho auta dělá podvozek Tatra. Aby šlo právě o tatrovky, si přitom vyžádalo samo ministerstvo – má totiž servisní personál, náhradní díly i technologie pro tatrovácké podvozky. „Tatra podala na výzvu svoji nabídku, ovšem o výsledku toho výběru zatím nemá informace,“ uvedl k zakázce mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.

Sporný půlmiliardový nákup kritizuje i opozice, zvlášť v době zrodu takzvané bílé knihy na ministerstvu obrany. „Kniha řešila změnu akvizic, větší efektivnost a transparentnost. Zrovna tato zakázka, tak jak vypadá, zrovna efektivní a transparentní nebude,“ stěžuje si stranický odborník na obranu Antonín Seďa (ČSSD). A couvá už i ministerstvo obrany – nejčerstvěji je ve hře i varianta, že se celá zakázka zastaví a začne se znovu.