Slovensko přijde o stovky vlaků

Bratislava – Redukce regionálních vlaků na Slovensku ohlášená původně na březen „přijede“ s dvouměsíčním zpožděním. Bude měkčí, ale přesto výrazná. Vlaky zcela přestanou jezdit na pěti lokálkách. Na dalších tratích pojede méně spojů. Zrušeno nebo zkráceno jich bude 341. Půjde především o osobní vlaky, redukce se ale dotkne také tří spěšných (zrychlených) vlaků. Během roku měly zrušené vlaky najet více než milion kilometrů. Mimořádná změna jízdního řádu začne platit 1. května.

Škrty se dotknou i přeshraničního provozu ve Vlárském průsmyku, kde zůstane zachován pouze nedělní spěšný vlak Bylnice–Trenčín/Trenčín–Brno. Dva noční osobní vlaky zruší Železniční společnost Slovensko (ZSSK) i na hlavní trati z Čadce do Mostů u Jablunkova, čtyři spoje zmizí z další hlavní moravsko-slovenské spojnice mezi Púchovem a Horní Lidčí.

„Důvod redukce je finanční, protože ZSSK dostala ze státního rozpočtu méně peněz na dopravní výkony ve veřejném zájmu než loni a tomu musí přizpůsobit rozsah dopravy,“ poznamenal mluvčí dopravce Alexander Buzinkay. Dodal, že hlavním kritériem při omezování dopravy na jednotlivých tratích bylo jejich slabé využití nebo špatná efektivnost provozu.

Slovenská vláda letos v březnu schválila plán ozdravení ZSSK, nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo i správce železniční infrastruktury ŽSR. Všechny tři zadlužené společnosti by do roku 2014 měly propustit zhruba pět tisíc zaměstnanců z celkového počtu 31 500 pracovníků. Kabinet počítá rovněž s prodejem kontrolního balíku ZSSK Cargo.