České dráhy představily na Vysočině modernizované vagony

Jihlava - České dráhy veřejnosti představily nově rekonstruované vozy pro regionální vlakovou dopravu na Vysočině. Prvních sedm vozů už je v provozu a celkem jich bude dvanáct. Vysočina je tak prvním krajem, kde již modernizované vagony vozí cestující, následovat budou kraje Jihočeský a Středočeský. Změny oproti původní podobě ale nejsou z největších. Nejviditelnější jsou textilem potažené sedačky a kompletně zrekonstruovaná WC. Dveře jsou ovládané tlačítky, patrové vagony s nízkopodlažním vstupem umožní snadnější nástup a výstup zdravotně postiženým lidem, rodinám s kočárky i cyklistům. Vozy dostaly tzv. centrální zdroj energie, nové jsou také protiskluzové podlahy.

Železniční vozy se obvykle stavějí tak, aby vydržely několik desetiletí intenzivního provozu. Podobné je tomu i v případě dvoupodlažních vagonů vyrobených v někdejším Východním Německu vagonkou v Görlitz. „Konstrukce vozu je stará přes 20 let, ale má perspektivu mnoha dalších let provozu,“ zdůraznil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Vozy stejného typu jsou k vidění i v řadě dalších zemí. Většinou mají za sebou modernizaci, rozsah té české ale patří k nejmenším. Současně byla levná, rekonstrukce jednoho vozu stála čtyři miliony korun. Podle Blažka ji hradí České dráhy plně z vlastních zdrojů. Vysočina byla vybrána jako první kraj pro nasazení opravených patrových vozů hlavně kvůli vysokému počtu zastávek.

Dvoupodlažní vozy, jejichž upravenou podobu nyní dráhy představily, vznikly v 70. letech minulého století ve Východním Německu. Tehdejší ČSD je nakoupily především pro známou lokálku Posázavského pacifiku, kde využily jejich vysokou kapacitu. Později, kdy se zmenšil zájem o cestování z Prahy do Posázaví, se část z nich přesunula na Vysočinu a do jižních Čech.

Dodnes jsou v plné službě nejenom v Česku, ale také v Německu, Polsku nebo Rumunsku. Většinou ale prošly velkými rekonstrukcemi. Například německá DB do nich dosadila klimatizaci, docela nové sedačky, vyměnila i obložení interiéru. K vagonům přidala nové řídicí vozy, a tak by v červených soupravách, které jezdí například v okolí Lipska, hledal jejich české „sourozence“ jenom málokdo.

Oprava patrových vozů ale není jediná novinka, kterou pro letošní rok České dráhy na Vysočině připravily. Ve výrobě je sedmnáct zcela nových motorových vozů od společnosti Stadler. První vyjedou letos, dodávka by měla být dokončena do poloviny roku 2013.

Podle ředitelky Krajského centra osobní dopravy ČD na Vysočině Lenky Horákové přepraví České dráhy v tomto kraji v posledních letech průměrně deset až 12 milionů cestujících.

Původní vůz Bmto po rekonstrukci na Bmteeo.
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK