Kalouskův resort podal kvůli zakázce magistrátu trestní oznámení

Praha - Ministerstvo financí odhalilo nesrovnalosti ve financování loňské "imageové kampaně" Prahy. Podle serveru Aktuálně.cz panuje podezření, že více než třetina z 50 milionů korun určených na zakázku někde zmizela. Resort už proto podal i trestní oznámení. Mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká potvrdila, že policisté se případem zabývají už od ledna. Ve stejném měsíci podalo ministerstvo trestní oznámení i na kauzu ProMoPro.

Redaktorka Aktuálně.cz Sabina Slonková ve Studiu ČT24 uvedla, že trestní oznámení není vedené proti konkrétní osobě, ale týká se lidí, kteří byli za zakázku odpovědní. Pražští radní přidělili zakázku na propagaci hlavního města v zahraničí reklamní společnosti Onyx Advertising loni v květnu. Smlouvu podepisoval ředitel odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu Jan Kněžínek. Jaký měla reklamní kampaň efekt na cestovní ruch v Praze, bude podle něj město vědět až v červnu letošního roku.

Společnost byla jediným uchazečem, nikdo jiný se do výběrového řízení nepřihlásil. Proč tedy magistrát nevyhlásil nové, Kněžínek podle svých slov v tuto chvíli říct neumí. „Byl na nás veliký tlak a veliký spěch, poněvadž tady probíhala krize… Tlačili na nás zástupci cestovního ruchu,“ uvedl v rozhovoru pro ČT s tím, že jiná firma by stejně těžko dokázala cenu zakázky snížit: „Byli jsme přesvědčeni, že prostředky vynakládáme hospodárně.“

Opozice desetimilionové investice do kampaně od počátku kritizovala. Napadla i samotný průběh soutěže. „Výběrové řízení vyvolávalo dojem, že jde o zakázku šitou dopředu na míru jedné reklamní agentuře,“ konstatoval tehdejší zastupitel a dnešní poslanec ČSSD Petr Hulinský. Výhrady měli i někteří experti na cestovní ruch, podle nichž ani předchozí obdobné akce davy turistů do Prahy nepřilákaly.

Svoboda: Vše musí být řádně prošetřeno

Tehdejší primátor Pavel Bém tvrdí, že o žádných pochybnostech o průběhu kampaně nemá tušení. „Svým kolegům v radě můžete pouze a jenom věřit, že udělají to nejlepší, co umí. Taktéž svým podřízeným. Vlastní hodnocení imageové kampaně jsem neviděl, čili těžko ji mohu seriózně hodnotit a soudit,“ napsal serveru. Podezření odmítají i zástupci Onyx Advertising. „Pakliže jsme byli jediní, tak to velmi překvapilo i nás. My jsme se výběrového řízení zúčastnili na základě veřejné soutěže,“ uvedl za společnost Martin Kula.

Firma na akci dostala padesát milionů korun. Na zakázku si ale najímala především subdodavatele, kteří dostali z celkové částky od magistrátu 31,5 milionu bez DPH, tedy přes dvě třetiny celé sumy. Kteří subdodavatelé peníze od magistrátu dostali, ale Kněžínek ve Studiu ČT24 říct neuměl: „Stoprocentně to víme, ale teď vám na to osobně neumím odpovědět.“

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) je to dědictví po minulém vedení. „Vše musí být řádně prošetřeno,“ uvedl dnes po jednání rady. Podle něj město poskytne policii veškeré potřebné podklady a bude s ní spolupracovat.

Za padesát milionů si Praha pro loňský rok objednala propagaci například na Eurosportu, slovenské Markíze a v čínském Travel Channel. Součástí kampaně byly také objednávky na plakáty v Itálii, Španělsku, Francii, Velké Británii a Číně. Peníze měly být využity i na propagaci na internetu a v magazínech některých leteckých společností.