EK chce usnadnit nákup jízdenek na vlak

Brusel – Zjednodušit cestování vlakem po Evropě má sjednocení údajů o jízdních řádech a cenách jízdného. Jednotný standard pro železniční dopravce připravuje Evropská komise, podle které jsou příprava cesty a nákup jízdenek na transkontinentální jízdy občas velmi komplikované. Jízdenky na trasy, na kterých se vlak běžně používá – zhruba do tisíce kilometrů, však jsou většinou bez problému dostupné už dnes, například není problém zakoupit v Praze jízdenku na vlak z Berlína do Kodaně.

Problémy mohou nastat, když cestující na nádražích žádají jízdenky do vzdálených evropských zemí. Například při nákupu jízdenek po Španělsku mají České dráhy podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského v nabídce jen vybrané vysokorychlostní spoje. Problematické může být také cestování do Itálie, která je vlakem mnohem dostupnější. ČD a italské Státní železnice (FS) nemají propojené své rezervační systémy, a tak není možné nakoupit na většině českých nádraží místenky do dálkových vlaků na Apeninském poloostrově.

Evropská komise to chce změnit. „Pokud myslíme vážně, že chceme přivést lidi na železnici, musíme cestujícím nabídnout bezproblémové plánování a nabídku jízdenek, která je srovnatelná s leteckými společnosti,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Komise proto přijala nařízení, podle kterého má být mezi všemi dopravci možné sdílet informace potřebné k rezervování míst a nákupu jízdenek. Na příští rok připravuje Brusel další směrnici, podle které budou železniční dopravci muset vzájemně propojit své informační systémy.

Mnohem snazší než nákup jízdenek do vzdálenějších zemí je už dnes plánování cesty. Je možné využít například systém Hafas Německých drah nebo Idos Českých drah, které nabízejí platné jízdní řády po celé Evropě.

Napříč Evropou s jedinou jízdenkou – často ale dráž

Napříč Evropou lze cestovat s jízdenkou Interrail, která platí buď ve vybrané zemi, nebo na celém kontinentu. Výhodná je především pro cestovatele mladší 26 let nebo naopak starší 60 let, kteří mají výraznou slevu. Základní jízdenka, se kterou lze cestovat pět dnů po celé Evropě (lístek platí deset dnů, takže vlakem je možné jet jenom jednou za dva dny), stojí 259 eur, lidé do 26 let však zaplatí pouze 169 eur a lidé nad 60 let 239 eur. Cestující mezi 26 a 60 lety si mohou vybrat z řady akčních nabídek jednotlivých železničních společností, proto se jim Interrail často finančně nevyplatí.

Interrail se prodává ve všech evropských státech, dopravci k němu ale v řadě dálkových spojů vyžadují příplatek, který často nelze sehnat jinde než v cílové zemi.