Všechny výdaje a příjmy na kampaně by podle předlohy musely procházet přes zvláštní účet, který by si strany musely zřídit. Seskupení by také musela vést samostatnou evidenci o příjmech z půjček a úvěrů a z darů. Za služby spojené s kampaní by podle novely musely strany platit tržní ceny. Do měsíce od voleb by dále musely pod hrozbou sankce 200 000 korun zaslat sněmovně finanční zprávu o příjmech a výdajích spojených s kampaní a zveřejnit ji na webu.
KSČM:
„Navrhovaná úprava vede k udržení ekonomické stability stran a hnutí a zpřehledňuje financování volebních kampaní.“
Sněmovna by zprávy posuzovala. Pokud by zjistila nesrovnalosti, oznámila by je ministerstvu financí, které by udělovalo sankce. Strany by je nesměly hradit ze státního příspěvku. Pokud by se v jednom roce konalo více voleb, strany by mohly navýšit nejvyšší výdajový limit o pětinu. V případě předčasných a opakovaných voleb by se naopak hranice výdajů snížila o 30 procent.
Hospodaření ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě strany se také po nákladných předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně zhruba 270 milionů, ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.