Chybná navigace není jediným problémem, se kterým se letouny potýkají. Mají také nedostatečný systém ochrany proti raketám nebo problém s udržením letové výšky. Od začátku roku už kvůli nim musely několik týdnů zůstat na ranveji. „Nejsou to problémy, které by mohly vést k havárii nebo k ohrožení bezpečnosti letu, ale samozřejmě pro ty posádky je to velmi nepříjemné,“ uvedl Tomáš Soušek z časopisu Letectví a kosmonautika.
Česko nemá na španělského výrobce účinné páky. „Smlouva určitě není postavena úplně šťastně, zcela jistě by se dala napsat jinak a lépe,“ prohlásil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. To potvrzuje i Stanislav Beránek z Transparency International. „Manévrovací prostor české strany je velmi omezený, je to důsledek toho, jak je smlouva napsána,“ řekl Beránek.

Reportáž Karla Rožánka
Přitom jeden ze strojů měl už během následujících měsíců odletět na misi do Afghánistánu. Bez ochrany proti raketám povstalců z fundamentalistického hnutí Tálibán ale stroje nemohou nad hornatou asijskou zemí létat. Casy se pořizovaly hlavně kvůli zahraničním misím. Jenže jejich první a nejspíš na delší dobu i poslední operací bude převoz koní Převalského. Letoun se čtyřmi koňmi odstartuje z pražských Kbel v úterý 14. června, 15. června po dvou mezipřistáních v Kazani a Novosibirsku dorazí do mongolského Khovdu.
Velení armády teď nechtělo k tématu letounů CASA cokoli říct. Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek nedal ani České televizi povolení natáčet na kbelské letecké základně. Vojáci chtějí o letadlech mluvit až v pondělí 13. června, kdy do Prahy přiletí kvůli problémům vrcholoví manažeři španělské firmy EADS. „Doufáme, že se nám podaří nalézt nějakou schůdnou společnou cestu,“ uvedl Pejšek.
Čtyři dopravní Casy koupilo vojenské letectvo v roce 2009. Za tři zaplatilo přes 3,5 miliardy korun. Čtvrté letadlo vyměnili vojáci za 5 bitevníků L-159, do kterých museli investovat další půl miliardu. Navíc tříletý servis vyjde na 700 milionů. Nákup letadel už také několik měsíců prošetřuje Evropská komise.