Překvapivý obrat: Na silnicích umírá méně lidí než loni

Praha - Na českých silnicích zřejmě začíná být bezpečněji, alespoň to ukazují policejní statistiky nehodovosti. První pololetí tomu sice ještě moc nenasvědčovalo, ale v posledních dvou týdnech se počet mrtvých letos poprvé dostal pod hranici loňských čísel. Přitom právě rok 2010 byl rekordní - tehdy zemřelo na českých silnicích nejméně lidí za posledních padesát let. „Vždy, když statistiky ukazují takový trend, tak říkám, že jsem pesimista. To proto, že nehodovost je vrtkavá a po dvou klidných týdnech může být všechno obráceně,“ varuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Přesto teď má první letošní důvod ke spokojenosti – zpočátku roku totiž čísla obětí nehod opakovaně překračovala loňské součty. Například v únoru přibylo proti roku 2010 hned jednadvacet obětí, v květnu potom devět. V červnu už ale byly silnice klidnější, zemřelo o deset lidí méně: „Je to často nepochopitelné. Dodnes nerozumím tomu, proč například dva květnové pondělky za sebou bylo na silnicích vždy sedm obětí,“ podivuje se šéf dopravní policie.

Celoroční trend se v celkovém součtu tragédií poprvé obrátil tento čtvrtek. Zatímco totiž ještě na konci června uzávěrka čísel hlásila, že loni byly silnice milosrdnější vůči 21 lidským životům než letos, teď čísla vykazují poměr 355 mrtvých versus 359 ve prospěch roku 2011. „Na tom obratu se zatím nejvýrazněji podílejí letošní prázdniny. Loni bylo přes šedesát mrtvých jen za prvních patnáct dní, teď toto číslo vykazuje něco málo přes polovinu,“ uvádí Tržil.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Až tři stovky černých příběhů stály život řidiče aut, usmrcených chodců pak bylo zatím třináct a ještě nižší je počet těch, kteří se zabili například na kole. Další statistika zase uvádí, že 141 lidí zemřelo po srážce dvou a více jedoucích vozidel, polovina tohoto počtu pak po havárii jednoho auta, které nabouralo do pevné překážky. Tradičně nejčastěji zabíjely nepřiměřená rychlost, nesprávný způsob jízdy a nedání přednosti. „Zase platí, že mrtvých by mohlo být méně, kdyby nedocházelo k těžko uvěřitelným nehodám. Jestliže si například chodec pod vlivem alkoholu lehne v noci na silnici a přejede ho auto, tak to je věc, kterou není možné nijak ovlivnit a ze strany řidiče ani očekávat,“ komentuje fakta vedoucí dopravních policistů.

Nejčastěji silnice v prvním půlroce zabíjely ve Středočeském kraji. Lékaři tam musí průměrně každý čtvrtý den konstatovat smrt člověka při autonehodě. Nejhoršími okresy v tomto ohledu potom jsou Frýdek-Místek s jedenácti oběťmi a Prostějov, Hradec Králové a Brno s devíti mrtvými za prvních šest měsíců.

V kategorii havárií podle věku řidičů vyčnívá skupina od pětadvaceti do čtyřiatřiceti let, každý šestý zemřelý měl právě tolik let. Nejvýrazněji pak meziročně přibylo obětí mezi mladými řidiči. Pozitivní zprávou ze statistik je fakt, že ubylo lidí, které by zabil alkohol za volantem. Necelá třicítka takových případů je číslo o sedmnáct obětí nižší než v roce 2010.