Rychlíky dostanou novou 1. třídu

Praha – Rekonstrukce patnácti osobních vagonů, které dnes používají České dráhy v regionální dopravě, pomůže zvýšit komfort na některých rychlíkových linkách. Vzniknout mají kombinované vagony s místy první i druhé třídy. Na rychlících, kde se dnes používají staré kombinované vozy (například Brno–Olomouc nebo Kolín – Ústí nad Labem), tak napomohou k výraznému zvýšení úrovně především pro cestující, kteří dnes za příplatek do první třídy leckdy skončí v nejstarším voze soupravy.

Rekonstrukcí projde patnáct vozů řady Bdt vyrobených na přelomu 80. a 90. let minulého století ve Studénce. Po rekonstrukci zůstane jejich vnitřní uspořádání velkoprostorové, dráhy nechají dosadit klimatizaci, předsuvné dveře nebo zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Zásahu dozná také podvozek, maximální rychlost vagonů se proto zvýší ze 120 na 140 kilometrů za hodinu. Předpokládaná hodnota zakázky činí 270 milionů korun.

Dráhy mají v současnosti jedinou řadu rychlíkových vozů klasické stavby, které kombinují první i druhou třídu (kombinované jsou také řídicí vozy k motorovým soupravám a nové elektrické jednotky). Zhruba třetina z nich však patří k nejstarším vagonům, které po českých kolejích jezdí – vyráběly se v německém Budyšíně už od poloviny 60. let. Rekonstrukce regionálních vozů mají drahám umožnit vyřadit staré vagony ještě předtím, než se dožijí 50 let v provozu.

Vozy, ze kterých mají vzniknout kombinované rychlíkové vagony, byly součástí výběrového řízení na drobnější rekonstrukci vozů druhé třídy, které vypsaly dráhy v zimě. To však bylo v červnu zrušeno. Jaký bude osud dalších 135 rychlíkových a regionálních vagonů, které původně měly být zmodernizovány v rámci téže zakázky, zatím dráhy neoznámily.

Rozšiřování a modernizaci vozového parku umožnily Českým drahám dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009. Na nákup a opravy lokomotiv a vagonů firma získala peníze také z dluhopisů. V červnu vydala dluhopisy za 300 milionů eur (asi 7,3 miliardy korun). Pro letošní rok firma plánuje do obnovy vagonů, lokomotiv a vlakových souprav investovat až 8,6 miliardy korun.