Pražský magistrát neví, za co správci tunelu Blanka zaplatí 4 miliardy

Praha - Společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby pražského tunelu Blanka, nemůže doložit, za co si účtuje 4 miliardy korun. Vyplývá to z utajované právní analýzy kanceláře White&Case, kterou si nechal vypracovat magistrát. V dnešním vydání to píší Hospodářské noviny. Celkové náklady na stavbu zatím nejsou známy; město je zveřejní koncem září. Cena tunelu se však odhaduje na 38 miliard korun. Podle HN se Praha pokusí na základě nejnovějšího auditu cenu snížit.

„Analýza konstatuje některá závažná zjištění, která potřebujeme s dodavateli projednat a vyřešit. A je pravda, že město nemá některá zjištění podložena dokumenty,“ uvedla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. Město prý vyjednává s hlavním dodavatelem stavby, společností Metrostav, a začne jednat také se správcem stavby IDS.   

Podle HN se Praha pokusí smlouvu s IDS změnit. Právníci z White&Case totiž upozornili na fakt, že podmínky kontraktu jsou výhodné jen pro firmu - čím dražší tunel bude, tím vyšší odměna přijde na účet IDS. Najatá společnost tedy nemá motivaci hlídat nízké náklady. Audit navíc také ukázal, že firma v minulosti u stavby prováděla změny, aniž by o tom magistrát informovala. Vyjádření IDS se deníku nepodařilo získat.   

Tunel měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy Kč za technologie. Dalších 1,58 miliardy korun měly stát průzkumy nebo inženýrská a projektová činnost. Vedení města ale po volbách zjistilo, že má za stavbu zaplatit téměř 38 miliard korun. Za zvýšení ceny může inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby.

Reportáž Jaroslava Zouly (zdroj: ČT24)

Blanka se stane součástí městského okruhu, její tunely budou mít délku asi 5,5 kilometru. Stavbu, která začala v roce 2007 a měla být dokončena už letos, od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Tunelový komplex má být dokončen v první polovině roku 2014.