Obce jsou proti letišti Vodochody neústupné, peníze odmítly

Kralupy nad Vltavou - Starostové 15 obcí, které jsou zapojeny do iniciativy Stop Letišti Vodochody, odmítají návrh veřejného příslibu společnosti Penta, že bude finančně kompenzovat zátěž spojenou s provozem letiště. Požadují naopak nová měření při reálných letových zkouškách se zatíženými letadly. Letiště ve vlastnictví Penty by se mělo rozrůst a konkurovat pražské Ruzyni.

Letiště Vodochody chce lidem v okolí kompenzovat zátěž spojenou s provozem. Zřídí speciální bankovní účet, na který bude poukazovat peníze, o jejichž využití budou rozhodovat dotčené obce. Za každého odlétajícího cestujícího na účet automaticky poputuje jedna koruna, sdělil nedávno mluvčí letiště Karel Hanzelka. Firma to přislíbila v přepracované studii vlivu dostavby letiště na životní prostředí (EIA). Pokud z objektivních příčin nebudou dodrženy standardní podmínky provozu, například bude-li kvůli zpoždění letadlo v provozu po 24:00, firma na účet obcí zaplatí 50 tisíc korun.

Obce: Nenecháme se koupit

„Referenda nás nevedou k tomu, abychom jednali o ceně za poškození zdraví a životních podmínek v celém okolí,“ uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že se obce z iniciativy nenechají Pentou koupit. Domnívají se, že může jít o bránu otevřenou k dalšímu porušování příslibů a k tomu, že se bude létat i v noci. „Když něco nechcete dělat a odmítáte noční lety, tak je přece nesmysl za ně v oficiálním dokumentu nabízet sazebník. Působí to nedůvěryhodně,“ řekl Kupka.

Vizualizace letiště Vodochody
Zdroj: ČT24/Letiště Vodochody

„Je to podivná hra investora. Nepůsobí to jako garance, že letiště nebude noční lety přijímat ani odtud po setmění žádné letadlo neodletí. Penta chce možná pomalu veřejnost připravovat na to, jak by si to přes všechny sliby v budoucnu představovala,“ uvedl starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN). Podle právní analýzy, kterou mají starostové k dispozici je navíc veřejný slib zařazený do dokumentace EIA z právního hlediska nezávazný a nevymahatelný.

Dmitrij Hálkov, zástupce obce Dolany: „To snad nemyslí vážně takový příslib. Zdraví svých dětí, vnoučat občané nebudou prodávat.“

Petr Holeček, starosta Kralup nad Vltavou: „Nám to spíše zavání jakýmsi podbízením nebo dokonce podplácením.“

Obce požadují nová měření s tím, že letové zkoušky budou reálné. „Doposud probíhaly výhradně neobsazenými letadly a ty mají jiné letové charakteristiky, včetně hlukových i emisních,“ tvrdí Kupka. V třetí verzi dokumentace narazili starostové opět na nesrovnalosti. „Ve Zlončičích Penta pominula některé domy v nejzatíženější oblasti, přestože by je zpracovatel uvést měl,“ doplnil Kupka. Na připomínky mají čas do 19. října.

Vodochody chtějí odebrat Ruzyni nízkonákladové aerolinky

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se hovoří už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta.

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)