Obrana kupuje motory pro L-39, chce obnovit výcvik

Praha – Ministerstvo obrany kupuje pět motorů pro stíhačky L-39 za téměř 42 milionů korun. Bude tak moci obnovit výcvik pilotů na tomto typu letadla. Tréninkové lety mladých letců byly zastaveny poté, co jeden ze strojů loni havaroval kvůli požáru v turbíně motoru. Obrana peníze zaplatí ještě letos do 10. prosince. Firmou, která armádě letecké motory dodá, je společnost DEFCON s.r.o. z Prahy, uvedl mluvčí ministerstva Jan Pejšek.

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek letos v květnu nařídil okamžité vyřazení pěti letounů L-39 z výzbroje, zbylé stroje měly být nadále využívány pouze pro výcvik pilotů. Před obnovením tréninkových letů měl ale autorizovaný výrobce vyměnit jejich motory, nebo provést jejich generální opravu.   

Picek podle tehdejšího vyjádření ministerstva obrany svým rozhodnutím reagoval na to, že se kvůli dlouhodobým sporům s ukrajinským výrobcem motorů nepodařilo odstranit příčiny možného vzniku požáru, který byl podle vyšetřovací komise příčinou havárie tohoto letounu v prosinci 2010 poblíž obce Biskupice na Třebíčsku. Letadlu tehdy 15 minut po vzletu vysadil motor, piloti ho proto navedli nad neobydlenou oblast a katapultovali se. 

Životnost vyřazených strojů měla brzy skončit, stanovené úpravy motorů by u nich byly pro resort neekonomické. Životnost zbývajících letadel skončí v roce 2020, jednoho v roce 2016. Armáda je bude používat minimálně do roku 2016.

Armáda může v krajním případě i nadále létat antonovy

Česká armáda by mohla nadále používat zastaralé letouny An-26, které už z běžného provozu vyřadila, a to v případě, že se společnosti Airbus Military nepodaří do konce listopadu odstranit závady na transportních letounech CASA. Uvedl to ministr obrany Alexandr Vondra (ODS). „Armáda potřebuje plně funkční transportní letouny. Letouny, které slouží už několik let v řadě zemí NATO, například Španělsku, Portugalsku či Polsku, a které budou schopné plnit úkoly doma i v zahraničních misích,“ podotkl ministr.   

Podle smlouvy lhůta pro dodání plně funkčních letadel končí 30. listopadu. Pokud do té doby Airbus Military letadla plně nezprovozní, budou ze strany ministerstva obrany následovat další kroky. Airbusu se dosud nepodařilo odstranit problémy s avionikou ani se systémem pasivní ochrany letounu, který je důležitý mimo jiné pro nasazení dopravních letadel v „ostrých“ zahraničních misích.