Náměšť nad Oslavou – Armáda začne znovu využívat letouny Albatros, jejichž provoz zakázala v roce 2010 krátce poté, co jednomu ze strojů vypověděl motor. Nejdřív se mluvilo o tom, že do vzduchu už se tento typ nedostane, teď armáda čtyřem strojům z devíti koupila nové motory a povolila jim start.
Albatrosy jsou znovu ve vzduchu
Letouny L-39 Albatros jsou znovu v ostrém armádním provozu. „Bylo potřeba provést kompletní výměnu motorů,“ informoval zástupce velitele 22. základny letectva v Náměšti nad Oslavou Miroslav Svoboda.
Právě opotřebovanost motoru mohla za nehodu Albatrosu v prosinci 2010 u Biskupic na Třebíčsku. Posádka letounu se tehdy včas katapultovala. „Základ byl navést to někam, abychom nikoho neohrozili,“ vzpomíná pilot Stanislav Stojaník.
A stejný muž dnes poprvé po 13 měsících pilotoval znovu Albatros, tentokrát s novým motorem. Na legendu mezi letadly ani po havárii nezanevřel: „Neuvažoval jsem, že bych odešel.“
Celý rok se piloti připravovali na zemi a létali jen ve sportovních letadlech. „Z toho, co si člověk na sto procent pamatuje a umí na zemi, si ve vzduchu ve stresu vzpomene na 70 procent. Proto musíme být připraveni na víc jak na 100 procent,“ dodává pilot Antonín Horčička.
Cvičný dvouproudový letoun Albatros poprvé vzlétl v roce 1968 a do armády byl nasazen o 6 let později jako výcvikový stroj armád Varšavské smlouvy. Dodnes ho využívají vojáci ve 30 zemích světa. Povolení létat v Česku mají do roku 2016.