Skoro polovina spojů Českých drah už je bezbariérových

Praha - České dráhy se poprvé přiblížily padesátiprocentní hranici spojů, které jsou vhodné pro vozíčkáře a hůře mobilní cestující. Nově totiž dopravce přidal do provozu téměř sedm set bezbariérových souprav, denně tak z průměrných více než šesti a půl tisíce spojů jede přesně 3 237 takových vlaků. Železničáři postupně vyřazují staré nekomfortní vagony bez nástupního prostoru pro vozíčkáře nebo s chybějícím bezbariérovým WC, cílem je řadit do co největšího počtu souprav vždy aspoň jeden bezbariérový vůz. Oproti 141 takovým vagonům z roku 1997 jich v únoru 2012 jezdí po kolejích už skoro šest set. Problém ale zůstává u dálkových spojů nižších kategorií.

„Nově jsme rozšířili bezbariérové vlaky hlavně na tratích z Prahy do Benešova, z Lovosic do České Lípy a Teplic nebo třeba z Hradce Králové přes Jičín do Trutnova,“ vyjmenovává náměstek ředitele ČD Antonín Blažek. K výraznému navýšení bezbariérových spojů nově došlo taky například v oblasti Frýdlantského výběžku, mezi Libercem, Tanvaldem a Smržovkou anebo na trati tzv. Posázavského pacifiku z Prahy do Dobříše i do Čerčan přes Jílové u Prahy. 

V nadcházejících týdnech a měsících pak zvýšení komfortu čeká lidi v dalších krajích – na Vysočinu míří další motorové vozy RegioShuttle, nové vlaky City Elefant vyjedou v Moravskoslezském kraji z Ostravy směrem na slovenskou Čadcu a právě vyrobené bezbariérové soupravy Regionova se objeví na lince Olomouc – Přerov – Břeclav nebo v Pardubickém kraji. „Takové vozy jsou vybaveny pro komfortní cestování vozíčkářů včetně bezbariérového WC. V první řadě je budeme nasazovat v regionální dopravě, ale v příštích letech rozšíří i nabídku bezbariérových rychlíků,“ doplňuje Antonín Blažek. 

Rychlíkové vagony z 80. let nároky nesplňují

Právě dálkové spoje nižších kategorií zůstávají naopak problémem pro handicapované. Rychlíkové vagony z konce 80. let totiž denní železniční realitou zůstávají. Ani letos se situace výrazně nezmění - dopravce opraví z dálkových vagonů jen několik. „Zadali jsme rekonstrukci 64 vozů. Ty získají nové nástupní plošiny, klimatizaci, zlepší se interiéry oddílů pro vozíčkáře, WC s uzavřeným systémem bude možné použít také ve stanicích. Většinu dodávky ale očekáváme za rok až za dva,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Kvůli přistavení části rychlíkových vozů do opraven teď navíc došlo na rychlíkových linkách k dalšímu přechodnému snížení nabídky bezbariérových vlaků.

Počet bezbarierových spojů ČD
Zdroj: ČT24

Vozíčkářům tak nezbývá, než dopředu svoji cestu po železnici podrobně rozplánovat. Všechny spoje, ve kterých je garantovaná bezbariérová přeprava, jsou pro ně v jízdním řádu označeny speciálním piktogramem. „Na webových stránkách ČD lze využít také vyhledávač spojení, ve kterém lze zadat jako podmínku pro vyhledání spojení cestování na invalidním vozíku. Vyhledávač pak nabídne pouze bezbariérové spoje,“ vysvětluje Petr Šťáhlavský.