Startuje modernizace trati Rokycany–Plzeň za 7,5 miliardy

Praha – Startuje obří zakázka za 7,5 miliardy korun. Správci kolejí vypsali soutěž na modernizaci trati z Rokycan do Plzně. Železničáři mluví o tendru desetiletí a slibují, že díky přísné kontrole nebude akci provázet žádné podezření.

Za víc než sedm miliard, a přece je levná, tvrdí železničáři o „akci dvacetiletí“, tedy o zakázce na modernizaci koridoru mezi Rokycany a Plzní. Tu v těchto dnech vypsala Správa železniční dopravní cesty. Přestože původně předpokládala, že tendr přesáhne dokonce deset miliard, teď její představitelé předpokládají, že cena nakonec bude ještě nižší, než s jakou soutěž otevírají. 

Očekávaná stavba nového úseku a k tomu rekonstrukce toho stávajícího začíná. Po souhlasu vlády se teď firmy utkají o to, která bude mít na starost přes jedenadvacet kilometrů trati. Předpoklad zadavatelů je takový, že do konce května by měl být vybrán stavitel, který nejpozději v létě začne s projektem. Pokud pak vše půjde podle plánu, po nové trati se první pasažéři projedou v létě 2015.

„Potřeba celé modernizace vychází z toho, že vize tranzitních koridorů z 90. let dodnes nebyla naplněna. A především na tomto třetím ještě zbývá nejvíce práce,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Na chystaný projekt by mohla více než třemi čtvrtinami přispět Evropská unie. Dokončení koridoru totiž dál posouvá dlouhodobý plán spojit po jedné rychlé železnici Atény, Sofii, Vídeň, Prahu a Norimberk. I po dokončení prací však bude na koridoru dál chybět oprava trasy z Prahy do Berouna, která tvoří závěrečnou rozsáhlou etapu kompletní rekonstrukce. 

Železniční spojení
Zdroj: ČT24

„Spojení na Plzeň se výrazně zrychlí, současný úsek ve směru od Rokycan bude zkrácen o šest kilometrů přeložením části trati, zároveň vznikne nový čtyřkilometrový tunel a zvýší se taky traťová rychlost na standardních 160 kilometrů za hodinu,“ popisuje hlavní cíle právě spuštěné akce mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Právě jím zmíněný tunel má být taky hlavním symbolem celého projektu. Po dokončení totiž vzniknou nad každou kolejí samostatné tubusy, které utvoří vůbec nejdelší úsek pod zemí pro vlaky v Česku. „Po dokončení by se měla jízdní doba mezi Prahou a Plzní zkrátit asi o pět až šest minut,“ podotýká mluvčí Novák. 

Vypsání obřího tendru provázely opakované změny výchozí ceny. Původně železničáři před čtyřmi lety připravili podklady pro téměř desetimiliardovou zakázku. „Původní celkové investiční náklady doznaly po nástupu exministra Bárty výrazné redukce. Zároveň i my jsme se k tomu pokusili snížit taky projekční náklady,“ popisuje Pavel Halla. Jeho protějšek z ministerstva dopravy k tomu poznamenává, že po přehodnocení nákladů na výstavbu klesla cena k dnešním 7,5 miliardy. „Předpokládáme ale, že o tuto stavbu bude mezi stavebníky velký zájem, a tím by mohla být v tendru cena ještě více snížena,“ říká Martin Novák. 

Vizualizace trati Plzeň-Rokycany
Zdroj: ČT24/szdc.cz

Správa železniční dopravní cesty teď taky prohlašuje, že zakázka bude od počátku přísně kontrolována, aby nemohlo vzniknout jakékoliv podezření z korupce. Zaručit by to údajně měla nová, přísnější pravidla. „Předpokládáme vícestupňový kontrolní mechanismus. Kromě Nejvyššího kontrolního úřadu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude nakládání s penězi hlídat taky Evropské komise, která bedlivě dohlíží, jakým způsobem budou využity operační prostředky z Fondu soudržnosti. I proto se žádných nekalých praktik neobáváme,“ ujišťuje Pavel Halla. 

Zárukou má podle správců kolejí být už samotná komise, která bude vybírat firmu v obřím tendru: „Hodnotící komise je složená jak ze zástupců Státního fondu dopravní infrastruktury, tak z lidí z ministerstva dopravy, ale taky z právníků investora a dalších subjektů. To vše vnímáme jako výrazný protikorupční prvek,“ uvedl Halla. 

Novinkou tendru je taky to, že vítěz bude muset tentokrát velkou část postavit sám – to má zamezit jindy běžnému přeprodávání práce subdodavatelům. K aktuálnímu vyhlášení výběrového řízení už byl nejvyšší čas – pokud by k němu teď nedošlo, tak hrozilo, že by Česká republika mohla přijít o evropské peníze. Dalším podobně klíčovým termínem projektu pak je jeho faktické zahájení v létě 2012.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)