AVR: Zachování billboardů na silnicích nižších tříd je rozumný kompromis

Praha - Senátní návrh na omezení reklamních billboardů jen podél dálnic a silnic první třídy je podle Asociace venkovní reklamy (AVR) rozumný kompromis, který nebude mít za následek likvidaci tohoto oboru reklamního byznysu v hodnotě několika miliard korun. Novinářům to dnes řekl prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Lazar.

„Dle praxe obvyklé v EU by v případě schválení senátní verze návrhu ČR přijala rozumný kompromis zákazu reklamy na dálnicích a silnicích 1. tříd a ponechání na silnicích nižších tříd. Dosažený kompromis podpořil v Senátu i předkladatel návrhu, kterým je ministerstvo dopravy,“ uvedl Lazar. Senát před dvěma týdny upravil sněmovní verzi novely zákona o pozemních komunikacích, podle níž se mělo omezení vztahovat na reklamní poutače u všech silnic. Poslanci tak o podobě omezení billboardů budou muset rozhodnout znovu.

Pokud bude schválena senátní verze novely, tak podle odborníků zmizí 15 až 20 procent venkovních reklamních ploch. Snížení počtu billboardů by podle asociace nemělo zvýšit cenu této formy reklamy. Naopak sněmovní verze by podle Lazara znamenala likvidaci celého oboru, který nyní čítá zhruba 20.000 registrovaných reklamních ploch. „Byl by to totální zákaz reklamy na veškerých komunikacích včetně těch městských. Zůstalo by jenom pár zastávek a na nich naše reklama,“ podotkl. Lazar také odmítl, že by šlo o lobbing firem, které v tomto oboru podnikají. „Venkovní reklama je součást mediálního mixu, neumíme si představit, kdyby prošel ten původní návrh, to by zmizel jeden segment trhu, to se nikde v Evropě nestalo,“ uvedl. „My jsme schopni podpořit obě varianty s tím, že preferujeme to, aby Poslanecká sněmovna opravdu odmítla senátní pozměňovací návrh a schválila původní vládní návrh zákona,“ řekl k tomu Jan Skovajsa z ministerstva dopravy.

Redukce billbordů by znamenala i nižší příjmy do obecních pokladen

Senátní verze zachovává současná pravidla pro billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy. Jejich redukce by podle místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Veroniky Vrecionové (ODS) vedla k výpadkům pro státní rozpočet na příjmech z daní. Obecní rozpočty by pak tratily na příjmech z pronájmu pozemků.

Například pražský rozpočet by podle Richarda Fuxy z firmy BigBoard přišel díky tomu o sto milionů korun. Fuxa ve Studiu ČT24 označil původní poslanecký návrh za zničujicí. Upozornil, že v případě jeho platnosti by přišly o práci stovky, ne-li tisíce lidí působících v tomto oboru.

Razantní omezení žádá policie i Autoklub

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) senátní úpravy s ohledem na negativní ekonomické dopady připustil jako možné. Připomněl, že „reklama je obzvláště nebezpečná při rychlostech nad 80 kilometrů za hodinu“. Za razantní omezení reklamy u silnic se naopak přimlouvala nejen dopravní policie, ale také třeba Autoklub ČR. Václav Špička ve Studiu ČT24 ale podotkl, že senátní verze je přijatelná i pro ně, nicméně poslanecká verze návrhu je samozřejmě lepší. Podle něj je nejdůležitějším aspektem věci negativní vliv billboardů na bezpečnost silničního provozu. Výnosy z pronájmy reklamních ploch, které putují zpět do městkých kas pak označil za marginální.

Asociace venkovní reklamy sdružuje největší společnosti v tomto sektoru, které na tuzemském trhu mají podíl 80 procent. Ceníková hodnota venkovní reklamy se loni podle údajů společnosti Admosphere zvýšila na 3,676 miliardy korun z 3,285 miliardy v roce 2010.