Ředitelství silnic a dálnic by mělo fungovat jako správný investor

Praha – Aby se zabránilo plýtvání veřejnými financemi při stavbách komunikací, musí Ředitelství silnic a dálnic do budoucna hrát velmi silnou roli investora. Řekl to v Otázkách Václava Moravce nový ředitel ŘSD David Čermák. Chce tak zamezit zbytečnému vyhazování peněz, na které upozornil Nejvyšší kontrolní úřad, jež zkoumal výstavbu dálničního okruhu kolem Prahy.

„Jsem přesvědčen, že ŘSD musí hrát do budoucna velmi silnou roli investora. Nastavit systémová opatření tak, aby nedocházelo k tomu, k čemu došlo na okruhu kolem Prahy,“ prohlásil Čermák. ŘSD by tak podle něj mělo do budoucna zaujmout pozici investora, který je silný v posuzování a kontrole projektů. Představoval by si, že by zaměstnanci ŘSD měli efektivně dohlížet na průběh staveb a že budou také nekompromisní při přejímkách stavby. Jeho prioritou je teď zaměřit se na projekty, které již vznikají, a zabránit tomu, co se stávalo v předchozích letech. 

Nejvyšší kontrolní úřad tento týden upozornil na to, že při stavbě dálničního okruhu kolem Prahy se utratily miliardy navíc kvůli vícepracím nebo výkupu pozemků pro křížení okruhu s dálnicí D1. Podle NKÚ porušilo ŘSD rozpočtovou kázeň u devíti veřejných zakázek. Pro podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby NKÚ už podal trestní oznámení. 

Otázky Václava Moravce
Zdroj: ČT24

To, že by ŘSD mělo fungovat jako správný investor, si myslí i viceprezident NKÚ Miloslav Kala. „Stát není žádný pytel peněz, ze kterého si může každý vzít nějaké prostředky,“ prohlásil v Otázkách Václava Moravce. „Není možné přijmout jedno izolované opatření. Je třeba používat zdravý rozum a ty nástroje, které jsou v právním řádu, žádné další nejsou potřeba. Je ale potřeba je realizovat v každém kroku, neustále a dennodenně,“ dodal. 

Exministr financí a člen Národní ekonomické rady vlády Jiří Rusnok rovněž souhlasí, že by stát měl více dohlížet na to, co si u firem objednává. „Já si nedokážu představit stavitele většího rodinného domu, že by se občas nezašel podívat, z čeho mu ten dům stavějí. A my tady máme dálnici za miliardy a nevíme, jaké je podloží té stavby. To jsou elementární věci, které jsou jenom šlendrián,“ řekl.

Rekonstrukce D1 začne v září

Kala dnes také kritizoval podivné praktiky v zadávání infrastrukturních zakázek u nově chystaných staveb. Upozornil na postup ministerstva dopravy, které narychlo schválilo změnu podmínek zadávacího řízení na modernizaci dálnice D1.   

Výběrové řízení na modernizaci dopravní tepny ŘSD ale prý zmírnilo, aby se mohlo přihlásit více firem. Rozšiřování dálnice D1 by mělo podle Čermáka začít už v září. První vlna oprav by měla stát miliardu a pět set milionů korun. „Jsem přesvědčen, že kdybychom nechali kritéria tak, jak byla nastavena v té soutěži, tak se můžeme dožít toho, že začneme ještě později, protože bychom riskovali velkou míru připomínek,“ uvedl nový šéf ŘSD.