Záchrana venkovských škol? Ministr zastavil reformu financování

Praha - Nový ministr školství Petr Fiala zastavil kritizovanou reformu financování škol, kde měly školy dostávat peníze v závislosti na obsazenosti tříd. Čeká se na návrh rozpočtu pro příští dva roky, pak budou úředníci vymýšlet nové varianty rozdělování peněz. Uvedl to náměstek ministra pro regionální školství Ladislav Němec. Nově by školy mohly dostávat jednotný příspěvek na každého žáka plus paušál. Kdyby byl zachován původní návrh, ohrozilo by to existenci řady škol v malých obcích.

„Po domluvě s panem ministrem jsme rozhodli, že zastavíme reformu systému financování regionálního školství do doby vyřešení rozpočtu 2013, 2014,“ uvedl Němec. Chystané změny také prý začnou platit nejdřív od ledna 2014, přičemž dřív se plánoval start reformy už od příštího roku. 

Původní plán exministra Josefa Dobeše počítal s tím, že by školy dostávaly peníze podle naplněnosti tříd. To by vedlo ke slučování, případně rušení poloprázdných škol, které jsou drahé na provoz. Školy i zřizovatelé ale nápad kritizovali, ohrozil by prý existenci až 70 procent škol, hlavně v malých obcích. Petici proti reformě podepsalo přes 62 tisíc lidí.   

Ministerstvo proto připravilo měkčí variantu. „Jde v podstatě o to, že ten normativ (na žáka) bude jednotný pro ten daný stupeň školy v rámci České republiky s tím, že paušál na školu zase bude nějakým způsobem zohledňovat buď velikost školy, lokalitu, celou řadu dalších parametrů,“ vysvětlil Němec. Nyní podle náměstka dochází k tomu, že větší škola s dostatkem žáků dostává ročně „na hlavu“ 22 tisíc korun, kdežto poloprázdnou školu si obec nebo kraj dofinancovává a dostává tak třeba 30 tisíc. Jednotná částka by prý byla spravedlivější.

Návrh uvítal také stínový ministr školství a senátor Marcel Chládek (ČSSD), který původní plán velmi kritizoval. Podle něj by se ale měl do rozdělování peněz školám promítnout i prvek kvality, tedy například výsledky testování žáků, to, jak škola pracuje s nadanými a znevýhodněnými dětmi, nebo třeba mimoškolní aktivity a účast školáků ve znalostních soutěžích a olympiádách.