Řidiči kamionů: Dodržovat dobu odpočinku znamená přijít o práci

Praha – Řidiči kamionů mají jasný úkol – dovézt zboží na místo určení rychle, a to i za cenu porušení předpisů. Řada z nich tvrdí, že postavit se zájmům firmy v praxi znamená ztrátu zaměstnání. Aby si práci udrželi, jezdí řada z nich i v době, kdy by měli odpočívat.

Obcházení povinné doby odpočinku ohrožuje bezpečnost silničního provozu a vybírá si svou daň. Každý rok způsobí řidiči, kteří za volantem usnou, přes 130 nehod – loni jich bylo 138, letos za prvních šest měsíců 62 havárií. Každoročně také zemře na následky těchto nehod několik lidí. Nejtragičtější byl rok 2010, kdy zahynulo 7 lidí. Letos si pak spánek řidiče za volantem kamionu vyžádal podle policie 3 životy.

Profesionální řidič kamionu oslovený Českou televizí (ČT) nechtěl prozradit svou identitu, protože si v současné době hledá práci. Přesto přiznává – pravidla porušoval jen proto, aby vyhověl svým nadřízeným: „Každá firma vám řekne, že nikoho nenutí porušovat předpisy. Pak přijdete do práce a už ráno si to dokážete spočítat, že to nestihnete. Tak vám řeknou – koukej to zařídit a jeď.“ Nejčastěji podle svých slov falšoval dobu odpočinku. Ze záznamového zařízení auta vytahoval svoji kartu šoféra v době, kdy měl odpočívat.

Do tří společností, které řidiči často na internetu kritizují, zamířil figurant ČT a bývalý řidič kamionu. Ptal se na mzdu, trasy a také, zda a za jakých podmínek se dá najet víc kilometrů a tím i vydělat víc peněz.

Natáčení skrytou kamerou potvrdilo, že všechny tři firmy se nezdráhají porušovat předpisy – první vystavením dokladu o dovolené, která neproběhla, v dalších dvou firmách reportér Richard Samko zjistil, že není problém využívat dvě karty šoféra – v případě, kdy by měl řidič zastavit a odpočívat, vloží do záznamového zařízení kartu svého kolegy a jede dál.

Že k porušování předpisů tímto způsobem dochází, potvrdil i Pavel Nosek z ředitelství služby dopravní policie. Zároveň ale dodal, že policie je schopná takové praktiky odhalit. Podle občanského sdružení Řidiči CZ je nicméně hlavní problém v tom, že ani pokuty nepoctivé firmy nedonutí ke změně. V Česku totiž existuje rozsudek soudu, který říká, že pokuta nemůže být pro firmu likvidační.

Pustím si tvrdou muziku, to vždycky zabere

Strach z toho, že za volantem usnou, provází všechny řidiče bez výjimky. Receptů, jak s únavou bojovat, mají hned několik. Na dotaz České televize se někteří z nich svěřili, že si například pouští hlasitou hudbu nebo pijí zelený čaj či studenou kávu.

Dopravci připomínají, že velkým problémem je i nedostatek parkovacích míst podél dálnic, kde by řidiči mohli zastavit a odpočinout si. „Podle našich průzkumů chybí zhruba dva tisíce parkovacích míst,“ říká mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Dodržování odpočinku tématem Událostí (zdroj: ČT24)

„Víme, že dlouhodobě je nedostatek těchto parkovacích míst. Proto se snažíme, pokud nám to dovolí finanční prostředky, zavádět nové dálniční odpočívky – v poslední době například na D11, R55 nebo na D3,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Novinku připravuje i Brusel – plánuje zavedení nových tachografů, které dokážou sledovat pohyb každého kamionu přes satelit a snadno tak zjistí, jestli jeho řidič pravidelně odpočívá. Pokud budou nová pravidla schválena, začnou se technická vylepšení využívat od roku 2017.