Prezidentské kampaně - kdo, kolik, od koho?

Ačkoli zájemci o Pražský hrad ještě oficiálně nepodali své kandidatury (stále mají zhruba měsíc čas), kampaň před prezidentskou volbou se už zvolna rozjíždí a zejména Miloš Zeman obsadil na plakátovacích plochách polovinu republiky. Právě Zeman spolu s Janem Fischerem a stranickými kandidáty Jiřím Dienstbierem (ČSSD), Přemyslem Sobotkou (ODS) a Karlem Schwarzenbergem (TOP 09) mají jisté, že na začátku prezidentského klání skutečně stanou. Jak vypadá jejich kampaň, kolik stojí a kde na ni berou peníze?

Voliči si půjdou nového nájemce Pražského hradu vybírat v historicky první přímé volbě buď 11. a 12. ledna, nebo 18. a 19. ledna, o přesném datu rozhodne předseda Senátu Milan Štěch. Kandidáti se musí přihlásit nejpozději 66 dnů přede dnem volby; v tu chvíli už musí držet v rukou archy s podpisy 50 000 lidí nebo podporu 20 poslanců či 10 senátorů. Jistotu v tuto chvíli mají výše zmínění kandidáti parlamentních stran s hlasy zákonodárců a Jan Fischer s Milošem Zemanem, kteří získali potřebné množství podpisů.

Den oficiálního přihlášení také platí za formální začátek kampaně tak, jak o ní uvažuje prováděcí zákon volby. Od té chvíle se spouští počítání stropu 40 milionů, které mohou kandidáti vynaložit na kampaň v prvním kole volby. Pokud by postoupili do druhého, smí v mezičase utratit maximálně dalších 10 milionů.

Na současnou etapu, čili dobu před oficiálním podáním kandidatury, se ovšem tento limit (stejně jako požadavek transparentního účetnictví) nevztahuje. Podle Jana Kysely z Právnické fakulty UK tak může dojít k deformaci vlastního hlasování, neboť kandidátům nic nebrání zahájit masivní propagační nástup v tomto „nekontrolovaném“ období, a obejít tak stropy pro kampaň, které před schválením přímé volby vyjednaly politické strany.

Podle týdeníku Respekt je právě toto případem někdejšího premiéra Miloše Zemana, který dosud oficiálně utratil 3,5 milionu korun, Respektem oslovená reklamní agentura Atmosphere ovšem uvedla, že masivní billboardová kampaň mohla už nyní vyjít až na sedm milionů.

Vlastní sporný moment ve financování kampaně pak představuje skutečnost, že prakticky žádný kandidát není tak movitý, aby si kampaň mohl hradit sám (byť Karel Schwarzenberg odsypal z vlastní kasy dva miliony korun), na rozdíl od Spojených států potom o podporu prezidentských kandidátů nejeví přílišný zájem ani drobní přispěvatelé. Kandidáti se proto musí spolehnout buď na peníze politických stran, nebo movitých byznysmenů a firem. Co zatím víme?

Oficiální kandidát Lidového domu Jiří Dienstbier sází na osobní rozměr předvolební kampaně založený na setkávání s voliči a využívání sociálních sítí. Na kampaň chce vynaložit kolem 15 milionů korun, přičemž až tuto částku je do něj ochotná investovat mateřská sociální demokracie; dosud mu poukázala necelé dva miliony. Kladenský senátor zároveň počítá s financemi od voličů a sponzorů.

Na Dienstbierově kampani se má podílet i externí agentura, konkrétnější informace ovšem nejsou známé. Vedle toho se chce ČSSD jako tradičně opřít ve svém plánování o data z předvolebních průzkumů.

Favorit předvolebních průzkumů Jan Fischer zamýšlí shodně s Dienstbierem kontaktní charakter kampaně. Radit mu s ní bude i americký marketingový specialista Garrett Marquis, který v USA pomáhal s prezidentskou kampaní republikánovi Johnu McCainovi. Ve sběru podpisů ho podpořilo knihkupectví Kanzelsberger.

Dosud největší částku na získávání voličů (9 milionů) Fischerovi věnoval uhelný a zdravotnický magnát Tomáš Chrenek. Dva miliony dostal od směnárníka Mikuláše Smědy. Svůj příspěvek ve výši půl milionu korun dostal také od Gevorga Avetisyana, spolumajitele severomoravské společnosti MIKO International, která vyrábí tradiční arménské medové dorty známé v českých obchodech a kavárnách pod značkou Marlenka. Čtyři sta tisíc vydal Fischer z vlastní kapsy.

Někdejší předseda Senátu a kandidát občanské demokracie Přemysl Sobotka chce ke vstupu do prezidentského klání vstoupit s kampaní před senátními a krajskými volbami. Vlastní kampaň k volbě hlavy státu bude organizovat centrální volební štáb podporovaný hlavní kanceláří ODS, případně také externími odborníky na kreativitu. Se zahraničními poradci se nepočítá. Mateřská partaj by měla do Sobotky investovat cirka patnáct milionů; kampaň chystá pestrou od osobních setkání po klasické letáky a billboardy.

Prezidentský kandidát TOP 09 Karel Schwarzenberg spojil případný neúspěch v přímé volbě se svým dalším politickým osudem. Na základě kampaně jeho mateřské strany před sněmovními volbami v roce 2010 se dá předpokládat, že i prezidentské klání pojme tým kolem stávajícího ministra zahraničí nápaditě a nekonvenčně. Externí agentury jsou zatím neznámé.

„Topka“ sází na sedm tisíc podporovatelů, oslovit chce voliče všech věkových kategorií a svému předsedovi hodlá přispět částkou kolem 15 milionů. Schwarzenberg má na kampaň v současnosti slíbené příspěvky za zhruba 20 milionů korun, sám si přisypal dva miliony.

Někdejší premiér a předseda ČSSD Miloš Zeman kandiduje s podporou neparlamentní Strany práv občanů ZEMANOVCI (SPOZ), která pro něj rovněž představuje jeden z hlavních finančních zdrojů. Kolem Zemanovy kampaně se vedou také největší spekulace, mj. kvůli výraznému billboardovému nástupu v posledních dnech.

Volební tým vedený místopředsedou strany a šéfem české pobočky Lukoilu Martinem Nejedlým uvádí, že dosud na kampaň vydal 3,5 milionu, v její oficiální fázi chce investovat dalších dvanáct. Zemanovi mělo přispět 250 fyzických a 60 právnických osob, milion přidal i jeho blízký poradce Miroslav Šlouf. Informace o tom, že by Zemana finančně podporoval i ruský ropný gigant Lukoil (k němuž má údajně blízko také Zemanův spojenec Václav Klaus), dosud nikdo nepotvrdil a ani fakty nepodložil.